Kansainvälinen äidinkielen päivä 21.2: Kuurot palaavat kouluun viittomakielen ansiosta Kiinan Xupussa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Maailmassa on arviolta 360 miljoonaa ihmistä, joilla on kuulovamma.

Xupun erityiskoulun opettajat ovat opiskelleet viittomakieltä pääaineena ja erikoistuneet alaansa jo yliopistossa. Asiantuntemus ja aito innostus näkyy opettajien työssä. Opettamisen ja oppimisen ilo välittyy myös viittomakielellä.

Syksystä 2014 lähtien Manner-Kiinan Hunanin maakunnassa sijaitseva Xupun erityiskoulu on saanut Lähetysseuran kummitukea. Koulussa on yhteensä 35 kuuroa tai huonokuuloista kummioppilasta.

Suomen Lähetysseuran ja Hongkongin evankelisluterilaisen kirkon kanssa toteutettu "Takaisin kouluun" -hanke viittaa Kiinan vammaisten lasten nykytilanteeseen. Monet lapset ja nuoret ovat olleet pitkään poissa koulusta ennen kummituen saamista. Osa ei ole käynyt koulua lainkaan. Jotkut kuuroutuneet oppilaat oppivat koulussa sekä kirjoitetun että viittomakielen alusta lähtien, sillä kotona kommunikointi on perustunut yksinkertaisiin viittomiin ja eleisiin. Viittomakielinen opetus paras oppimistapa kuuroille lapsille

Kiinan vammaisliiton mukaan maan noin 21 miljoonalla kansalaisella on heikentynyt kuulo. Puhekielen oppiminen on erittäin haastavaa kuuroille lapsille, sillä toonieroja ei pysty lukemaan huulilta. Manner-Kiinan viittomakielessä toonierot merkitään pienillä pään tai katseen liikahduksilla. Muiden viittomakielien tapaan valtaosa sanoista välitetään käsien ja kehon liikkeiden sekä kasvojen ilmeiden yhdistelmillä.

Kiinalaisissa kouluissa keskitytään puheen tuottamiseen ja kuulemiseen kuulokojeiden ja muun tekniikan avulla. Joskus opetetaan myös huulilta lukemista. Viittomakieli tulee tärkeysjärjestyksessä vasta näiden jälkeen. Kiinan vammaislaki takaa kaikille mahdollisuuden käydä koulua ja kaikille yhdenvertaiset kansalaisoikeudet.

Kansainvälisesti kuurojen etujärjestöt painottavat viittomakielen asemaa ensisijaisena kielenä. Mahdollisuus oppia viittomakieltä tukee olennaisesti kuurojen kielellistä, kognitiivista, sosiaalista ja emotionaalista kehitystä.

Lauantaina 21.2. vietetään kansainvälistä äidinkielen päivää. Maailmassa on arviolta 360 miljoonaa ihmistä, joilla on kuulovamma. Heistä vain 1–2 % saa opetusta viittomakielellä ja vain 20 prosentilla on mahdollisuus käydä koulua.

Kaksikielinen viittomakielinen opetus on todettu parhaaksi oppimistavaksi kuuroille lapsille.

Unescon kehittämän äidinkielen päivän teema on tänä vuonna inklusiivinen opetus kielen kautta ja kielen kanssa.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi