Avun tarve valtava Nepalissa uuden maanjäristyksen jälkeen

Uusi voimakas maanjäristys on ravistellut Nepalia. Tähän mennessä voimakkain jälkijäristys sattui vain kaksi viikkoa huhtikuun tuhoisan järistyksen jälkeen. Suomen Punainen Risti on saanut yli miljoona euroa lahjoituksina, mutta avun tarve on yhä valtava.

Nepalin hallituksen mukaan järistyksessä oli tiistai-iltapäivään mennessä kuollut noin 30 ihmistä ja haavoittunut yli tuhat. Maanjäristyksen keskus oli noin 80 kilometriä pääkaupungista Katmandusta koilliseen lähellä Mount Everestiä. Paikallista aikaa puolen päivän jälkeen tapahtuneen järistyksen magnitudi oli 7,3 ja se huojutti taloja Intiassa asti.

Nepalin Punaisen Ristin ensiapuryhmät auttavat Katmandun ja Lalitpurin alueilla, joissa useita ihmisiä on loukkaantunut. Bhaktapurin ja Lalitpurin alueella Punainen Risti on kuljettanut loukkaantuneita lähialueen sairaaloihin. Kenttäsairaalassa hoidetaan loukkaantuneita

Chautaran kaupungissa Sindupalchokin alueella sijaitseva Punaisen Ristin kenttäsairaala on hoitanut kymmeniä tiistain järistyksessä loukkaantuneita, ja sairaalaan saapuu jatkuvasti lisää potilaita. Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijä Tiina Saarikoski oli järistyksen sattuessa käymässä Japanin Punaisen Ristin terveysklinikalla Sindupalchokin alueella Melamchissa.

"Ihmiset juoksivat aukeille alueille järistyksen jälkeen. Tuhojen laajuutta on vaikea heti nähdä, koska suuri osa taloista tuhoutui jo edellisessä järistyksessä", Saarikoski kertoi.

Nepalin hallituksen arvion mukaan 25. huhtikuuta tapahtunut maanjäristys vaurioitti yli 640 000 taloa, joista noin 220 000 taloa tuhoutui kokonaan. Maanjäristyksessä kuoli lähes 8000 ihmistä ja loukkaantui noin 18 000.

"Monet ihmiset joutuvat nukkumaan edelleen ilman suojaa ja pressuista on kova pula", sanoo Nepalista juuri palannut Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijä Minna Passi.

"Osa ihmisistä oli jo uskaltanut palata koteihinsa edellisen järistyksen jälkeen. Nyt hekin palaavat taivasalle, eli siinä mielessä palataan lähtöruutuun."

Suomen Punainen Risti on tähän mennessä saanut lahjoituksina yli miljoona euroa. Avun tarve on kuitenkin edelleen suuri, ja Punaisen Ristin keräys jatkuu.

Sinun apuasi tarvitaan:

Tekstiviestillä: Lähetä tekstiviesti SPR numeroon 16499 (15 €)
Puhelimella: Soita numeroon 0600-122 20 (20,28 € + pvm/mpm)
Netissä osoitteessa: punainenristi.fi/lahjoita

Kampanjat Punainen Risti

Saat kerran viikossa koosteen maailma.netin uutisista, tapahtumista ja työpaikoista sähköpostiisi. Tietojasi käytetään vain uutiskirjeen lähettämiseen. Rekisteriseloste täällä.