Pelastakaa Lapset: Lasten katoamisia estetään huolehtimalla lapsiystävällisestä vastaanotosta

Pelastakaa Lapset muistuttaa, että katoamisilta voidaan välttyä, jos lasten vastaanotto järjestetään lapsiystävällisesti ja viranomaiset tekevät lasten asioissa saumatonta yhteistyötä niin, että lapset kokevat olevansa turvassa.
Migrin selvityksen mukaan Suomessa on kadonnut 30 ilman huoltajaa tullutta alaikäistä turvapaikanhakijaa vuodesta 2014 lähtien.

Lapsiystävällisyys tarkoittaa mm. sitä, että lapset saavat ajankohtaista tietoa heitä koskevasta tilanteestaan ikätasoisesti ja omalla kielellään. Viranomaisten on huomioitava myös se, ettei vastaanottojärjestelmä saa lisätä lapsille jo ennestään matkan varrella syntyneitä negatiivisia ja pelottavia kokemuksia.

Viranomaisten yhteistyö ja ymmärrys lasten erityistilanteesta, oikeuksista ja tarpeista on oleellinen siinä, kuinka turvalliseksi lapset vastaanoton kokevat. Esimerkiksi yksin tulleilla lapsilla on suuri huoli perheistään ja kadoksissa olevista perheenjäsenistään. Näiden lasten tilannetta ei saa edelleen vaikeuttaa perheenyhdistämistä kiristämällä. Yksin tulleiden lasten kuuluu myös saada edustajan tukea.

Lapsia tulee kaikin lapsiystävällisin keinoin kannustaa turvapaikan hakuun, eikä heidän asemaansa tule heikentää lakeja kiristämällä ja palautuksia kiirehtimällä. Lasten säilöönotto tulisi myös kieltää.

Osa kadonneista lapsista ei hae turvapaikkaa. Osa katoaa järjestelmästä kuultuaan muilta kielteisistä päätöksistä tai huhuja palautuksista, kyllästyttyään eri syistä odottamaan turvapaikkaa, koettuaan vaikeuksia vastaanottoviranomaisten tai heitä majoittavien instituutioiden kanssa tai saatuaan kielteisen päätöksen.

Pelastakaa Lasten arvion mukaan Eurooppaan saapui 26 000 lasta yksin viime vuonna. Turvapaikkaa hakeneita lapsia katoaa EU-maiden vastaanottojärjestelmästä päivittäin. Europolin tammikuun arvion mukaan nykyisen pakolaistilanteen aikana yli 10 000 lasta on kadonnut Euroopassa.

Kampanjat Pelastakaa Lapset ry