Pelastakaa Lapset: Euroopan pakolaiskriisin ratkaisemisessa lapsen etu ensisjaiseksi

Suomen ja muiden EU-maiden on päästävä tänään yhteisymmärrykseen siitä, miten Euroopan kärjistyvä pakolaiskriisi ratkaistaan. Pelastakaa Lapset peräänkuuluttaa unionin jäsenmailta päätöstä kokonaisvaltaisesta toimintasuunnitelmasta, jossa lapsen etu on ensisijainen periaate.

EU:n sisä- ja oikeusministerit käsittelevät jatkuvasti kärjistyvää pakolais- ja siirtolaiskriisiä kokouksessaan maanantaina 14.9. Pelastakaa Lapset on esittänyt EU:n jäsenmaille ja komissiolle viiden kohdan suunnitelman, joka tarjoaa ratkaisuja pakolaisten välittömän hädän lievittämiseen ja turvan takaamiseen EU-maissa. Suunnitelma edellyttää myös puuttumista pakolais- ja siirtolaiskriisin syihin, etteivät perheet ja lapset joutuisi pakenemaan tai lähtemään kodeistaan.

"Euroopan maiden on tartuttava toimeen ja sovittava yhteisistä toimista, sillä tuhansien lasten henki on vaarassa”, sanoo Pelastakaa Lasten pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta.

"Olemme tyytyväisiä siitä, että myös EU:n komission esittämä suunnitelma kriisin ratkaisemiseksi on laaja-alainen ja edellyttää yhteistä vastuunkantoa. Puolestamme vaadimme, että lapsen etu pidetään ensisijaisena lähtökohtana kaikissa toimissa. Lapsi on jokainen alle 18-vuotias", teroittaa Kivisilta.

"Myös Suomen on kannettava vastuunsa. EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker vetosi viime viikolla jäsenmaihin pakolaisten auttamiseksi ja arvosteli myös maita, jotka ovat leikanneet kehitysapua. Junckerin mielestä jäsenmaiden pitäisi juuri nyt kasvattaa kehitysapubudjettejaan, mutta Suomi aikoo edelleenkin rajusti leikata kehitysyhteistyöstä", lisää Markkula-Kivisilta.

Yksin tänä vuonna 380 000 miestä, naista ja lasta on kulkenut vaarallisen matkan päästäkseen Eurooppaan. Ainakin 2 850 ihmistä on kuollut matkalla. Pakolaisten joukossa on tuhansia lapsia, jotka pakenevat pommituksia ja kidutusta sota-alueilta kuten Syyriasta.

Kampanjat Pelastakaa Lapset ry