Lähetysseuralta 100 000 euroa sudanilaispakolaisten tukemiseen Etiopiassa

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 100 000 euroa Lietchuorin pakolaisleirin asukkaiden tukemiseen Gambellassa, lounaisessa Etiopiassa. Etiopiaan on tämän vuoden kuluessa tullut jo yli 160 000 Etelä-Sudanin väkivaltaisuuksia paennutta, suurin osa Gambellan alueelle.

Luterilainen maailmanliitto on keväästä asti vastannut YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n hallinnoiman Lietchuorin leirin vesi- ja sanitaatiohuollosta, elinkeinojen kehittämisestä ja välttämättömästä materiaaliavusta. Syyskuun alussa leirillä oli lähes 50 000 pakolaista ja tulijoiden määrä ylittää leirin kapasiteetin. Suurin osa heistä on nuer-heimoon kuuluvia naisia ja lapsia.

Lisähaasteena ovat elokuussa alkaneet sateet ja niistä aiheutuvat tulvat, joiden seurauksena leirin väestö joutuu siirtymään korkeammalle alueelle. Pakolaisten tilanne on käynyt entistä vaikeammaksi. Etiopiaan odotetaan jopa 300 000:ta eteläsudanilaista pakolaista vuoden loppuun mennessä.

Kampanjat Suomen Lähetysseura