Attac ilmaisee solidaarisuutensa etelä-eurooppalaiselle yleislakolle

Eurooppalaisen talouskuripolitiikan vastustaminen yleislakolla Portugalissa, Espanjassa, Kreikassa, Ranskassa, Italiassa, Kyproksella ja Maltalla saa Attacilta täyden tuen.

Eurooppalaista talouskuripolitiikkaa vastustetaan keskiviikkona 14. marraskuuta lakoin, mielenosoituksin, kokoontumisin ja erilaisin tempauksin eri puolilla Eurooppaa. Euroopan ammatillinen yhteistyöjärjestö EAY on kehottanut jäsenjärjestöjään osallistumaan toimintapäivään, ja tähän kehotukseen ovat vastanneet ammattiliitot ympäri Eurooppaa. Yleislakkoon osallistutaan Portugalissa, Espanjassa, Kreikassa, Ranskassa, Italiassa, Kyproksella ja Maltalla. Lisäksi ainakin 12 muuhun Euroopan maahan – mukaan lukien Suomeen – on odotettavissa tukimielenosoituksia, protesteja ja muita aktioita.

Euroopan Attac-verkosto ilmaisee protestille solidaarisuutensa. Kriisimaihin pakotettu talouspolitiikka on ennakoidusti kääntynyt omia tarkoituksiaan vastaan. Säästöpaketit ovat syösseet kriisimaat syvään taantumaan tai lamaan ja vähentävät niiden velanmaksukykyä. Samalla kun koko Eurooppa kärsii noudatetun talouskuripolitiikan seurauksista, on monin paikoin eteläistä ja itäistä Eurooppaa käynnissä inhimillinen katastrofi.

Epävarmuus tulevaisuudesta, työttömyys, köyhyys ja sairaudet luovat otollisen pohjan äkkijyrkkien ja jopa väkivaltaisten poliittisten liikkeiden nousulle. Kreikassa ”kultaisen aamunkoiton” nimellä tunnetut fasistijoukot hallitsevat kaupunkien monia asuinalueita, tuhoten ja ryöstäen ulkomaalaisten omaisuutta. Budjettivallan siirtäminen teknokraattiselle komissiolle ei paranna demokratian tilaa Euroopassa. Päinvastoin, EU on legitimaatiokriisin partaalla.

Yleislakkopäivä järjestetään ennen kaikkea vastalauseena kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n, Euroopan keskuspankin ja EU:n kriisimailta vaatimia julkisen sektorin leikkauksia vastaan. Väärin perustein tehtyjen leikkausten hylkääminen on kuitenkin vain ensimmäinen askel. EU:n tulevaisuus edellyttää kansalaisten välisen solidaarisuuden kehittämistä ja uusia yhteisiä instituutioita. Kriisi on myös tilaisuus tehdä Euroopasta ja maailmasta parempi.

Talouskriisin seurauksiaKampanjat

Pino Argentiina pesoja

Kehitysmaissa on meneillään kolmas suuri velkakriisi

Vuonna 2008 alkanut finanssikriisi saatiin katkaistua määrällisen kevennyksen ohjelmilla. Kehitysmaissa on kuitenkin käynnissä laaja velkakriisi, joka on suoraa seurausta finanssikriisin pelastustoimenpiteistä, kirjoittaa Suomen Attacin puheenjohtaja Omar El-Begawy.
Vihanneksia

Tutkimusraportti: Solidaarisuustalous leviää Euroopassa ja maailmalla

Eurooppalaisselvityksessä mukana olleen Eetti ry:n mukaan inhimillisiä ja ympäristöllisiä arvoja korostava solidaarisuustalous on yksi vastaus kapitalistisen talousjärjestelmän kriisiin.

Keskiluokan kasvu tyrehtyy idässä

Muun muassa raaka-aineiden hintojen lasku ja Euroopan ja Venäjän heikko talouskehitys hidastaa keskiluokkaistumista.