Vapaaehtoiset joutuvat hoitamaan viranomaisille kuuluvaa tiedotustehtävää | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Vapaaehtoiset joutuvat hoitamaan viranomaisille kuuluvaa tiedotustehtävää

Asevelvollisten syksyn kutsunnat ovat alkaneet. Aseistakieltäytyjäliiton mukaan kutsuntatilaisuudessa tai ennen kutsuntoja ei kerrota riittävästi vaihtoehdoista varusmiespalveluksen suorittamiselle.

Syksyn 2020 asevelvollisten kutsunnat alkoivat 17.8. useilla paikkakunnilla, muun muassa Kuopiossa, Toivakassa, Lapinjärvellä, Vetelissä ja Iissä. Kutsunnat jatkuvat eri paikkakunnilla kiertäen joulukuun 14. päivään asti. Myös Aseistakieltäytyjäliiton kokoamien vapaaehtoisten toteuttama kutsuntakampanja alkaa tänään ja jatkuu koko syksyn ajan.

”Kutsuntatilaisuudessa tai ennen kutsuntoja ei kerrota riittävästi vaihtoehdoista varusmiespalveluksen suorittamiselle. Kun viranomaiset eivät huolehdi kutsuttujen oikeudesta tasapuoliseen tiedonsaantiin, nuoret ryhtyvät itse toimeen”, kampanjan tiedottaja Aku Kervinen toteaa.

Kutsuntakampanjaa toteutetaan jakamalla siviilipalveluksesta, totaalikieltäytymisestä ja palveluksesta vapauttamisesta kertovia esitteitä kutsuntapaikkojen edustalla sekä sosiaalisessa mediassa.

Vaikka Suomessa sanotaan olevan yleinen asevelvollisuus, myös juridisilla miehillä on todellisuudessa useita vaihtoehtoja asepalvelukselle. Kutsunnoissa voi hakea siviilipalvelukseen täyttämällä hakemuksen, jolla vakuutetaan henkilökohtaisen vakaumuksen estävän varusmiespalveluksen suorittamisen. Tilaisuudessa voi myös hakea terveydellisillä perusteilla vapautusta asevelvollisuudesta rauhan aikana. Vapautettujen osuus on tällä vuosituhannella kasvanut huomattavasti, ja nykyään jo noin neljännes kustakin ikäluokasta vapautetaan palveluksesta joko kutsunnoissa tai palveluksen jo alettua. Koko miesikäluokasta asepalveluksen suorittaa loppuun vain noin ⅔.

Kutsuntakampanja tiedottaa myös totaalikieltäytymisestä. Kampanja näkee totaalikieltäytymisen kaikesta asevelvollisuuteen luettavasta palveluksesta perusteltuna protestina Suomen asevelvollisuusjärjestelmää kohtaan, jonka myös YK:n ihmisoikeuselimet ovat useaan otteeseen todenneet ihmisoikeuksien vastaiseksi.

Aseistakieltäytyjäliitto neuvoo tarvittaessa varusmiespalvelukselle vaihtoehtoa etsiviä. Liitto on aseistakieltäytyjien (siviilipalvelusvelvolliset, totaalikieltäytyjät, reservinkieltäytyjät) etujärjestö ja toisaalta kaikille avoin militarismin vastainen nuorisojärjestö.