Toista kertaa totaalikieltäytymisestä tuomitut valittavat hovioikeuteen | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Toista kertaa totaalikieltäytymisestä tuomitut valittavat hovioikeuteen

Ainakin viisi totaalikieltäytyjää sai käräjäoikeudelta valvontarangaistuksen. Ainakin neljä oli saanut vapauttavan tuomion ensimmäisestä kieltäytymisestään. Aseistakieltäytyjäliitto vaatii asevelvollisuusjärjestelmän uudistamista.

Itä-Uudenmaan käräjäoikeus on langettanut tänään ainakin viidelle totaalikieltäytyjälle valvontarangaistuksia. Yhteensä oikeuden edessä oli tänään kahdeksan totaalikieltäytyjää. Ainakin neljä tuomituista oli toistamiseen syytteessä siviilipalveluksesta kieltäytymisestä. Nämä henkilöt saivat vapauttavat tuomiot ensimmäisistä kieltäytymisistään, jotka tapahtuivat ennen Jehovan todistajat asevelvollisuuspalveluksesta vapauttaneen lain kumoamista huhtikuussa 2019. Jokainen toisen kierroksen totaalikieltäytyjistä aikoo valittaa päätöksestä hovioikeuteen.

Siviilipalveluslakiin sisältyy pykälä, joka velvoittaa siviilipalveluskeskuksen määräämään rangaistuksetta jääneet totaalikieltäytyjät suorittamaan uudelleen siviilipalvelusta. Lakipykälä vaikuttaa olevan ristiriidassa keskeisen ei kahdesti samasta (ne bis in idem) -oikeusperiaatteen kanssa. Periaatteen mukaan rikoksesta, josta on jo kertaalleen annettu tuomioistuinpäätös, ei voida enää nostaa syytettä tai tuomita uudelleen. Yllättäen tammikuussa 2020 Itä-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi siviilipalveluksesta uudelleen kieltäytyneitä henkilöitä vapausrangaistuksiin ja sama linja pysyi tänään. Henkilöt valittivat hovioikeuteen, mutta ennakkopäätöstä ei ole.

Aseistakieltäytyjäliitto pitää tuomioita oikeusperiaatteen vastaisina sekä niistä johtuvaa mahdollisesti useita vuosia kestävää oikeusrumbaa kohtuuttomana ja järjettömänä. Liitto vaatii palvelukseen uudelleenmääräämistä koskevan pykälän poistamista siviilipalveluslaista viipymättä. Liiton näkemyksen mukaan perusteet tuomioiden muuttamiselle ovat olemassa.

173 päivän valvontarangaistukseen tänään tuomittu toisen kierroksen totaalikieltäytyjä Valtteri Harakka aikoo valittaa päätöksestä hovioikeuteen. Hän uskoo ja toivoo lopputuloksen eriävän käräjäoikeuden päätöksestä: "Mielestäni käräjäoikeuden päätös on kohtuuton ja väärä. Ne bis in idem on yksi oikeusvaltion tärkeimmistä periaatteista, ilman sitä kukaan kansalainen ei voi noudattaa täydellisesti lakia".

Niin ikään valvontarangaistukseen tuomittu toisen kierroksen totaalikieltäytyjä Rami Laaksonen kommentoi tuomiotaan: “On älytöntä, että Suomessa tuomitaan mielipidevankeuteen. Asevelvollisuus on suurin yksittäinen tasa-arvorikkomus tällä hetkellä.”

Oikeuden edessä oli tänään myös Jehovan todistajien vapautuslain jälkeen ensimmäistä kertaa siviilipalveluksesta kieltäytyneitä henkilöitä. Ainakin yksi tuomituista oli itse Jehovan todistaja.

101 päivän valvontarangaistukseen tuomittu pasifisti Aleksanteri Lahtinen aikoo valittaa tuomiostaan tarvittaessa aina kansainvälisiin ihmisoikeutuomioistuimiin asti: “Ei tässä vangitsemisen uhkaan perustuvassa systeemissä ole päätä eikä häntää”.

Aseistakieltäytyjäliitto toteaa, että totaalikieltäytyjien määrä tulee pysymään korkeana niin kauan kun Suomi ei korjaa asevelvollisuuteen sisältyviä ihmisoikeusongelmia koskien totaalikieltäytyjien rankaisemista ja siviilipalveluksen rangaistuksenomaista pituutta varusmiespalvelukseen nähden.

“Uskomme, että Suomen puolustus on mahdollista toteuttaa ilman mielipidevankeja. Tämänpäiväiset tuomiot ovat vain jäävuoren huippu – koko järjestelmä on uudistettava yhdenvertaiseksi ja tasa-arvoiseksi, aseistakieltäytyjiä rankaisematta”, toteaa Aseistakieltäytyjäliiton puheenjohtaja Jyry Virtanen.

“Käynnissä olevalla asevelvollisuuden kehittämistä selvittävällä parlamentaarisella komitealla olisi tuhannen taalan paikka poistaa mielipidevankeus Suomesta. Komitean toimeksiannossa ei kuitenkaan huomioida ihmisoikeusrikkomuksia lainkaan.”