Taas vapauttava tuomio kahdeksalle totaalikieltäytyjälle – Ihmisoikeuksia rikkovat vapausrangaistukset kuitenkin alkamassa uudelleen | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Käräjäoikeus vapautti totaalikikieltäytyjiä, jotka olivat kieltäytyneet ennen Jehovan todistajat asevelvollisuuspalveluksesta vapauttaneen lain kumoamista 1.4.2019.

Itä-Uudenmaan käräjäoikeus on antanut jälleen tällä viikolla vapauttavan tuomion ainakin kahdeksalle totaalikieltäytyjälle. Kaikkia syytettiin siviilipalveluksesta kieltäytymisestä. Kaikki olivat kieltäytyneet ennen Jehovan todistajat asevelvollisuuspalveluksesta vapauttaneen lain kumoamista 1.4.2019.

Vapauttavat tuomiot perustuvat tekohetken lain periaatteeseen. Vapautuslain voimassa ollessa kieltäyneiden tuomitseminen olisi syrjintää Jehovan todistajiin verrattuna, vaikka tuomioistuinkäsittely tapahtuukin vasta vapautuslain kumoamisen jälkeen. Ennen vapautuslain kumoamista vuosina 2018–19 palveluksesta kieltäytyi yli 100 henkeä. Aseistakieltäytyjäliitto pitää erittäin todennäköisenä, että heille langetetaan vapauttavia tuomioita myös jatkossa.

Tuomiot kuitenkin jatkunevat uudelleen 1.4. jälkeen kieltäytyneiden osalta. Aseistakieltäytyjäliitto toteaa, että totaalikieltäytyjien määrä tulee todennäköisesti nousemaan aikaisempaa korkeammalle tasolle. Huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana palveluksesta on kieltäytynyt ainakin 18 henkilöä. Aseistakieltäytyjäliiton tiedossa on myös palvelusvelvollisuuden piiriin palautettuja Jehovan todistajia, jotka ovat jo kieltäytyneet palveluksesta tai harkitsevat sitä.

”Suurin osa totaalikieltäytyjistä, joille asia on nyt ajankohtainen, ajoitti kieltäytymisensä vapautuslain voimassaolon ajalle välttyäkseen ihmisoikeuksia rikkovalta tuomiolta. Silti tahti on jo nyt hieman korkeampi kuin ennen vapauttavien tuomioiden alkua helmikuussa 2018 ja kiihtynee entisestään jatkossa”, toteaa Aseistakieltäytyjäliiton järjestösihteeri Kaj Raninen. Ennen vapauttavien tuomioiden alkua vapausrangaistuksiin tuomittiin vuosittain noin 30-55 totaalikieltäytyjää.

YK:n ihmisoikeuskomitea on vaatinut Suomea useaan otteeseen ratkaisemaan Jehovan todistajien erityiskohtelun aiheuttaman ongelman laajentamalla sitä myös muihin aseistakieltäytyjäryhmiin. Kannanotoissaan se viittasi ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnon vapauteen, jota vakaumukseen perustuvasta kieltäytymisestä langetettavat vapausrangaistukset loukkaavat.

Suomi päätti kuitenkin toimia täysin päinvastoin: laajentamisen sijasta vapautusmenettely lakkautettiin kokonaan. ”Ihmisoikeusongelmaa ei voida ratkaista heikentämällä ihmisoikeuksia. Ainoa kestävä ratkaisu on vapausrangaistuksista luopuminen kokonaan”, Aseistakieltäytyjäliitto toteaa. YK:n ihmisoikeuskomitea käsittelee Suomen ihmisoikeustilannetta seuraavan kerran Suomen määräaikaisraportin käsittelyn yhteydessä ensi vuonna, ja puuttunee silloin jälleen myös aseistakieltäytyjien asemaan.