Punainen Risti ja Ilosaarirock aloittavat yhteistyön seksuaalista häirintää vastaan | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Paikan päällä päivystää Punaisen Ristin vapaaehtoinen yhteyshenkilö, jonka puoleen voi kääntyä häirintätapauksissa. Tavoitteena on nollatoleranssi seksuaaliselle häirinnälle.

Punainen Risti ja Ilosaarirock aloittavat työn seksuaalisen häirinnän kitkemiseksi festareilla. Tänä vuonna Ilosaarirockissa toimii ensimmäistä kertaa Punaisen Ristin yhteyshenkilö seksuaalisen häirinnän vastaiselle työlle. Tapahtuman järjestyksenvalvojat ohjaavat häirinnän uhrin keskustelemaan yhteyshenkilön kanssa ja myös järjestyksenvalvojat koulutetaan toimimaan oikein häirintätilanteissa.

”Humalatila ei tarkoita sitä, että saisi käyttäytyä epäkunnioittavasti. Myöskään toisen humalatilaa ei missään tilanteessa saa hyväksikäyttää. Näiden asioiden esille nostaminen festariympäristössä on todella tärkeää”, Suomen Punaisen Ristin seksuaaliterveyden suunnittelija Annukka Tapiola sanoo.

Yhteyshenkilö tekee tiivistä yhteistyötä Punaisen Ristin päihdetyön, seksuaaliterveyden, henkisen tuen sekä ensiavun vapaaehtoisten kanssa. Yhteyshenkilön tukena on myös Punaisen Ristin päihdetyön suunnittelija. Hän on toiminut myös Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisena muun muassa seksuaalirikosten uhrien tukihenkilönä.

”Tarkoitus ei ole tehdä tästä yhden kesän kampanjaa, vaan ottaa tämä osaksi Suomen Punaisen Ristin seksuaaliterveyden ja päihdetyön ohjelmaa”, Tapiola kertoo.

Toiminnalle on tarvetta

Suomen Punainen Risti on tehnyt monien vuosien ajan vapaaehtoistoimintaa festivaaleilla muun muassa ensiavun, henkisen tuen ja seksuaalineuvonnan saralla. Ilosaarirockin ja Suomen Punaisen Ristin mukaan uudenlaiselle toiminnalle on tarvetta.

”Olimme viime kesänä mukana tutkimuksessa, jossa selvitettiin ihmisten festareilla kokemaa häirintää. Toki olemme tunnistaneet ongelman jo aiemmin ja tehneetkin kampanjointia jo muutamia vuosia sitten”, Ilosaarirockin vastaava tuottaja Petri Varis kertoo.

Petri Variksen mukaan festivaalien suurten ihmismäärien takia kaikille käyttäytymissäännöt eivät ole selvät. On myös tärkeää tiedostaa, mikä on viatonta flirttiä ja minkälainen toiminta menee häirinnän puolelle.

”Selkeiden tapausten lisäksi festareilla tapahtuu harmaalla alueella olevaa lähestymistä. Henkilö saattaa pitää omaa toimintaansa hyväksyttävänä, vaikka se häiritsee toista. Siksi haluamme kasvattaa ihmisten ymmärrystä asiasta, jotta jokainen voi tarvittaessa korjata käytöstään”, Varis toteaa.

Ilosaarirockissa ovat olleet monena vuonna mukana Punaisen Ristin kaikki festivaalityön muodot: ensiapu, päihdetyö, seksuaaliterveys ja henkinen tuki. Siksi on luontevaa, että myös uusi toiminta aloitetaan Ilosaarirockin kanssa.