Pelastakaa Lapset on sitoutunut suojelemaan Afganistanin lapsia | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Pelastakaa Lapset on sitoutunut suojelemaan Afganistanin lapsia

Pelastakaa Lapset on sitoutunut pysymään Afganistanissa ja jatkamaan työtään mahdollisimman pian voidakseen turvata maan lasten tulevaisuuden.

Kansainvälinen Pelastakaa Lapset –järjestö ilmaisee syvän huolensa Afganistanin lasten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista, erityisesti niiden 75 000 lapsen osalta, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa viimeisen kuukauden aikana. Pelastakaa Lapset on sitoutunut pysymään Afganistanissa ja jatkamaan työtään mahdollisimman pian voidakseen turvata maan lasten tulevaisuuden.

”Jotta Pelastakaa Lapset voi jatkaa toimintaansa Afganistanissa, kehotamme kaikkia konfliktin osapuolia lopettamaan väkivallan, turvaamaan humanitaarisen avun perille pääsyn ja noudattamaan kansainvälistä humanitaarista oikeutta. Afganistanilaiset lapset ansaitsevat turvallisen kasvuympäristön ja kodin”, sanoo Pelastakaa Lapset ry:n kansainvälisten ohjelmien johtaja Anne Haaranen.

Pelastakaa Lapset on antanut muun muassa tukea terveys-, koulutus-, lastensuojelu-, sekä ravitsemussektorille tavoittaen yli 1,6 miljoonaa afganistanilaista vuonna 2020.

“Lasten humanitaarinen tilanne oli vakava jo ennen tämänhetkistä väkivallan ja massamuuttojen eskaloitumista. Ei pelkästään jatkuvan konfliktin vuoksi vaan myös maata vaivanneen kuivuuden ja koronan aiheuttamien vaikutusten vuoksi. Nyt yhä suurempi määrä lapsia näkee nälkää ja tuhannet lapset joutuvat yöpymään ulkona ilman ravintoa tai terveydenhuoltoa,” sanoo Christopher Nyamandi, Pelastakaa Lasten Afganistanin maatoimiston johtaja.

Pelastakaa Lapset on antanut tukea ja työskennellyt eri puolilla Afganistania yli 45 vuoden ajan lasten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin eteen. Järjestö on joutunut keskeyttämään palvelut väliaikaisesti.

”Koskaan ei ole ollut tärkeämpää vahvistaa omistautumistamme Afganistanin kansalle. Pelastakaa Lapset ei hylkää työtämme, henkilökuntaamme tai yhteisöjä, joiden kanssa olemme työskennelleet vuodesta 1976. Sitoutumisemme pysyy muuttumattomana”, painottaa Nyamadi.