Pelastakaa Lapset avaa joulukeräyksen köyhien lasten auttamiseksi | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Pelastakaa Lapset avaa joulukeräyksen köyhien lasten auttamiseksi

Yli 100 000 lasta Suomessa elää köyhissä perheissä. Köyhyys vaikuttaa näiden lasten koko elämään ja tulevaisuuteen. Joulukeräyksen avulla Pelastakaa Lapset kutsuu kaikki suomalaiset mukaan auttamaan kotimaan köyhiä lapsia. Joulukeräyksen tuotoilla tuetaan lapsia muun muassa opiskelussa ja harrastuksissa.

Pelastakaa Lasten Lahjaksi tulevaisuus -joulukeräys avautuu lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2018. Joulukeräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentin puoliso, rouva Jenni Haukio. Joulukeräyksen tavoitteena on tarjota mahdollisuuksia köyhien perheiden lapsille kotimaassa – antaa lahjaksi tulevaisuus.

Suomessa elää yli 100 000 lasta eli 11% lapsista köyhissä perheissä1. Köyhyys on myös pitkittynyt. Köyhillä lapsilla on muita suuremmat riskit syrjäytymiseen. Köyhyys asettaa lapset eriarvoiseen asemaan ja usein köyhyys myös periytyy.

Joulukeräyksen lahjoitusten avulla Pelastakaa Lapset auttaa lapsia tukemalla heitä muun muassa harrastuksissa ja opinnoissa. Moni nuori joutuu päättämään opintonsa peruskouluun, koska kaikilla perheillä ei ole varaa hankkia nuorelle oppikirjoja tai ammattiopinnoissa tarvittavia välineitä. Antamalla köyhille lapsille samoja mahdollisuuksia, kuin heidän ikätovereillaan on, lapset saavat mahdollisuuden: iloa, itsevarmuutta ja uskoa siihen, että he voivat pärjätä elämässä ja katkaista köyhyyden kierteen. Pelastakaa Lapset jakaa apua lapsille paikallisyhdistystensä kautta ympäri Suomen.

”Olemme saaneet viestiä yhdistyksiltämme ympäri Suomen, että avustushakemusten määrä on kasvanut. Yksinhuoltajuus ja huoltajan sairastuminen ovat yleisimmät syyt hakea apua. Samoin työttömyys voi saattaa perheet pulaan. Me kutsumme nyt kaikki mukaan auttamaan kotimaan lapsia ja osallistumaan joulukeräykseen. Jokainen lahjoitus on erittäin tärkeä”, sanoo pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta Pelastakaa Lapset ry:stä.

Mukana joulukeräystä tukemassa on myös joukko tunnettuja suomalaisia.

”Olen jo lapsena oppinut, että köyhiä tulee auttaa. Muistan, miten ennen sotia Hyrsylänmutkassa oli valtavan köyhää, kaikilla lapsilla ei ollut edes kenkiä, että olisivat päässeet kouluun ja monet lapset kuolivat. Äitini järjesti keräyksiä rajaseudulle. Olen aina lapsesta lähtien ollut mukana järjestämässä erilaisissa keräyksissä”, sanoo Aira Samulin.

”Auttamalla hädänalaisia lapsia autamme samalla myös omia lapsiamme ja lapsenlapsiamme, koska silloin poistamme epätasa-arvoa ja rakennamme rauhaa. Auttamalla voimme myös osoittaa kiitollisuutta siitä hyvinvoinnista, joka on tullut osaksemme”, sanoo Esko Valtaoja.

“Haluan olla mukana Pelastakaa Lasten joulukeräyksessä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon vuoksi. Ja tietysti, koska osallistumisesta tulee hyvä mieli. Tässä iässä jo tietää, ettei elämässä nallekarkit mene tasan, mutta lapsille pitäisi pystyä tarjoamaan mahdollisimman tasa-arvoiset mahdollisuudet elämään. Erittäin epämiellyttävinä olen pitänyt uutisia, joiden mukaan köyhyys ja työttömyys periytyy”, Pekka Pouta kertoo.

Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen voi osallistua:

• Verkkolahjoituksella osoitteessa www.pelastakaalapset.fi
  • lähettämällä tekstiviestin LAPSELLE numeroon 16499 (10€)
  • lahjoittamalla keräystilille IBAN FI64 1017 3000 2107 27, viestiksi ”joulu”

Joululahjoitusten tuotolla Pelastakaa Lapset maksaa muun muassa lasten harrastusmaksuja ja hankkii nuorille oppikirjoja lukio- tai ammattiopintojen ajalle. Lahjoitusten turvin nuorten tulevaisuus ei jää pelkän peruskoulun varaan, vaan he voivat valmistua ylioppilaaksi tai ammattiin.

Pelastakaa Lapset julkaisi tänä syksynä Lapsen ääni -kyselyn, johon vastanneista vähävaraisten perheiden lapsista lähes neljäsosa, 24,2 %, arvioi taloudellisten tekijöiden vaikuttaneen heidän mahdollisuuksiinsa käydä koulua. 13 % vastaajista myös tiesi koulustaan jonkun, jota on kiusattu siksi, ettei kiusatulla ole ollut varaa koulutarvikkeisiin. Vastanneista jopa puolet kertoi perheen varallisuuden vaikuttaneen heidän mahdollisuuksiinsa harrastaa tai muuten viettää vapaa-aikaa.

”Esimerkiksi koulukirjojen maksaminen voi olla joskus hankalaa eikä huoltajillani ole varaa maksaa mitään ylimääräistä kuten harrastuksia tai vaatteita jne.”, eräs Lapsen ääni -kyselyyn vastanneista nuorista kuvaili perheensä taloudellista ahdinkoa.

“Minua on nolottanut kun jouduin opettajan johdattelemana kertomaan luokan edessä ettei minulla ole varaa sisäpelikenkiin”, kertoo toinen Lapsen ääni -kyselyyn vastannut nuori.

“Ei ole varaa. Vanhemmat nuukailee omalla terveydellä. En halua pyytää rahaa omaan elämiseen, ruokaankaan. Lukio jäi kesken, sillä kirjat maksavat liikaa”, kuvailee tilannettaan yksi nuorista.

Lähteet:

1  Karvonen S., Salmi M., toim. Lapsiköyhyys Suomessa 2010-luvulla, THL, Työpaperi 30 /2016

Lapsen ääni 2018 -raportti:  www.pelastakaalapset.fi/lapsenaani