Nuoret haastavat yritykset globaaliin vastuuseen Nuorten kuluttajaparlamentissa 20.5.

Parlamentissa keskustellaan ympäristön ja ihmisoikeuksien kunnioittamisesta globaaleissa tuotantoketjuissa.

Lukio- ja ammattikoulunuoret kohtaavat valtakunnallisessa Nuorten kuluttajaparlamentissa yritysten, kuten Ikean ja Nokian edustajat, työministerin valtiosihteeri Janne Metsämäen ja Finnwatchin Sonja Vartialan. Nämä vastaavat nuorten kysymyksiin ympäristön ja ihmisoikeuksien kunnioittamisesta globaaleissa tuotantoketjuissa. Tapahtumassa vierailevat myös artistit Paleface, Redrama ja Tommy Lindgren.

Tapahtumaan osallistuu noin 300 lukiolaista ja ammattikoululaista. Nuorten kuluttajaparlamentti järjestetään maanantaina 20.5.2013 kello 10-15 Tikkurilan lukiossa.

Aamupäivän ohjelmassa on keskustelupaneeli, jossa nuoret kohtaavat yritysten, julkisen hallinnon ja järjestöjen edustajat. Iltapäivän työpajoissa nuoret pureutuvat tarkemmin tiettyihin globaalin talouden kysymyksiin ja tuottavat manifestin vastuullisesta globaalista tuotannosta ja kulutuksesta. Päivän lopetusosuudessa Paleface, Redrama ja Tommy Lindgren kertovat omasta yhteiskunnallisesta asennoitumisestaan ja esittävät kappaleita uudelta Ricky-Tick Big Band ja Julkinen sana -kokoonpanon kanssa tehdyltä levyltä Burnaa.

Yritysvastuukysymykset ovat avainasemassa globaalin oikeudenmukaisuuden toteutumisessa. Hallitus on hallitusohjelmassaan luvannut tehdä Suomesta yritysvastuun edelläkävijämaan.

"Tähän mennessä olemme nähneet hallitukselta vain vähän konkreettisia toimia. Nuorilla on aiheesta paljon sanottavaa ja Nuorten kuluttajaparlamentissa he saavat äänensä kuuluville", sanoo Eettisen
kaupan puolesta ry:n Anna Härri.

Tapahtuma toteutetaan osana ulkoasiainministeriön tukemaa Globaalin kuluttajan ajokortti - kohti kansalaisvaikuttamista -hanketta.

Kampanjat Eettisen kaupan puolesta ry

Punainen logo, jossa kädet ylhäällä oleva ihmishahmo.

Logo, jossa keltainen nuolikuvio ja teksti Taksvärkki ry, Dagsverket rf.