Nenäpäivä-keräyksen varoilla apua Boliviaan ja Burundiin | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Nenäpäivä-keräyksen varoilla apua Boliviaan ja Burundiin

Nenäpäivä-keräyksen tuotoilla Punaisen Ristin vapaaehtoisia koulutetaan jakamaan tietoa hygieniasta ja yleisimpien tartuntatautien ehkäisemisestä.

Punainen Risti on mukana Ylen Nenäpäivä-kampanjassa, jossa kerätään varoja maailman köyhimmissä oloissa elävien lasten hyväksi. Lahjoitetuilla varoilla Punainen Risti auttaa katastrofialttiissa Boliviassa ja köyhässä Burundissa.

Burundi on yksi maailman köyhimpiä maita. Se kärsii edelleen vuonna 2006 päättyneen sisällissodan aiheuttamista tuhoista. Sisällissodan seurauksena Burundin julkinen terveydenhuolto rapautui pahoin.

Nenäpäivä-keräyksen tuotoilla Punaisen Ristin vapaaehtoisia koulutetaan jakamaan tietoa hygieniasta ja yleisimpien tartuntatautien, kuten hivin, malarian, hengitystieinfektioiden ja ripulin ehkäisemisestä. Vesiperäisten tautien leviämistä torjutaan lisäämällä puhtaan veden saatavuutta kylissä sekä käymälöiden oikeaoppista käyttöä. Kaikista heikoimmassa asemassa olevia kotitalouksia tuetaan talonrakennuksessa.

Burundin Punaisen Ristin vapaaehtoiset tekevät työtä myös lapsikuolleisuuden vähentämiseksi järjestämällä tiedotuskampanjoita, joissa korostetaan alle viisivuotiaiden lasten rokottamisen ja ravitsevan ruoan tärkeyttä. Lisäksi vapaaehtoiset opettavat ensiaputaitoja yhteisöjen yleisimpien vammojen ja vahinkojen varalle.

Danielille uusi koti

Yhteisöt valitsevat avunsaajat keskuudestaan, tällöin Nenäpäivä-keräyksen apu ohjautuu sitä kaikkein eniten tarvitseville. Erityisen haavoittuvassa asemassa oleville perheille annetaan ylimääräistä tukea, ja kaikista köyhimmät saavat myös asunnot, joiden rakentamiseen Punaisen Ristin vapaaehtoiset osallistuvat.

Yksi tällainen on Danielin ja hänen sisarustensa perhe Kirundossa. Viimeisen vuoden aikana vapaaehtoiset ovat käyneet säännöllisesti vierailemassa vanhempansa menettäneiden lasten luona. Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat auttaneet lapsia vihannesten ja hedelmien viljelyssä, sillä Danielilla ja hänen sisaruksillaan on joitakin hedelmäpuita ja pieni vihannespalsta sekä omaa hunajantuotantoa. Lisäksi lapset ovat saaneet Punaiselta Ristiltä koulutarvikkeita. Punaisen Ristin vapaaehtoiset suunnittelevat myös lasten talon uudelleen rakentamista, ja he ovatkin haastaneet koko yhteisön mukaan talkoisiin.

Nenäpäivä-lahjoitusten ansiosta vapaaehtoiset saavat tuen ja osaamisen, jota he tarvitsevat auttaakseen. Vuonna 2014 viime vuonna kerätyillä Nenäpäivä-varoilla on esimerkiksi koulutettu 180 uutta vapaaehtoista ja 18 vapaaehtoisten ohjaajaa. Heidän apunsa tavoittaa tuhansia kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia.

Maanvyöryihin varautumista Boliviassa

Vuoristoisessa Boliviassa kuivuus ja tulvat ovat jokavuotinen ongelma. Savinen maaperä ei juuri ime vettä ja kuivuusjaksojen aikaan suuria metsäpaloja sattuu usein.

Nenäpäivä-keräyksen tuella bolivialaisia autetaan itse tunnistamaan elinpiirissään olevat riskit ja varautumaan niihin. Tavoitteena on, että kyläläiset ja köyhien kaupunginosien asukkaan pystyisivät selviämään paremmin tulvista, maanvyörymistä, metsäpaloista ja muista onnettomuuksista.

Nenäpäivä-hankkeen aikana Punaisen Ristin nuoret vapaaehtoiset ovat tehneet jo 600 kotikäyntiä. Ohjelman aikana on jo koulutettu 230 vapaaehtoista, jotka osaavat nyt itse kouluttaa kaupunginosien asukkaita varautumaan ja toimimaan oikein tulvissa, maanvyöryissä ja tulipaloissa.

Turvallinen ympäristö vammaisille lapsille

Nenäpäivä-hanke auttaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, kuten koululaisia ja kehitysvammaisia lapsia. Pienet vammaiset lapset ovat osa yhteisöä, mutta he tarvitsevat erityistä hoitoa ja suojelua. On myös huolehdittava, että rakennettu ympäristö on heillekin turvallinen.

Nenäpäivän avulla vammaisten hoitolaitoksista on tullut turvallisempia: Ne on varustettu ensiapuvälineillä ja sammutuskalustolla. Lisäksi liikuntarajoitteiset lapset pääsevät nyt sujuvammin kulkemaan ovista. Näkövammaisten asuinpaikkoihin on asennettu hätäkaiuttimet ja radiossa on säännöllisiä tietoiskuja, jotka opastavat varautumaan hätätilanteisiin. Myös lasten opettajia ja hoitajia on koulutettu. Lue lisää Nenäpäivästä ja tule mukaan!