Lapsia täytyy kuulla ilmastonmuutoksessa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lapsia täytyy kuulla ilmastonmuutoksessa

Osallistu Askel eteenpäin -kampanjaan ja ole mukana vaatimassa kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

"Ilmastonmuutos on suuri oikeudenmukaisuuskysymys. Jopa 80 prosenttia ilmastonmuutoksen aiheuttamista kuolemista ja sairastumisista koituu lapsille kehitysmaissa. He ovat niitä, jotka kuitenkin ovat vähiten vastuussa ilmastonmuutoksen aiheuttamisesta", sanoo Aurelia Ahokas, 15, Planin lastenhallituksesta.

Askel eteenpäin on lastenoikeusjärjestö Planin lastenhallituksen, nuorten Mitä-verkoston, Kepan ja Ilmastovanhempien yhteinen kampanja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kampanja vaatii, että lapsia ja nuoria täytyy kuunnella ilmastopolitiikassa.

Kampanja vaatii Suomen hallitusta ottamaan askel eteenpäin ja edistämään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa kansallisesti ja kansainvälisesti. Se edellyttää, että lapsia ja nuoria kuullaan tässä aikamme keskeisimmässä ympäristö- ja ihmisoikeuskysymyksessä. Vaatimuksen voi osoittaa hallitukselle sekä julkaisemalla kuvan omista jaloista Instagramissa että omalla vetoomusviestillä, jonka voi kirjoittaa kampanjan verkkosivuilla. Vetoomukset ja tieto jalkakuvien määrästä lähetetään suoraan maatalous- ja ympäristöministerille, valtionvarainministerille ja pääministerille.

"Suomella on mahdollisuus ja myös vastuu vaikuttaa ilmastonmuutokseen niin omalla politiikallaan kuin kansainväliseen yhteistyöhön osallistumisella", sanoo Maria Kasdaglis, 21, nuorten Mitä-verkostosta.

Päätöksiä tarvitaan

Jokainen kolmesta edellisestä vuosikymmenestä on ollut maapallolla lämpimämpi kuin mikään aikaisempi vuosikymmen vuodesta 1850 lähtien.

Valinnoistamme ja ilmastonmuutoksen seurauksista kärsivät eniten heikoimmassa asemassa olevat ihmisryhmät kehitysmaissa. He pystyvät kaikista vähiten puuttumaan ilmastonmuutokseen vaikuttaviin tekijöihin, mutta joutuvat kohtaamaan rajuimmat seuraukset.

Kansainvälisesti on asetettu tavoite vakiinnuttaa kasvihuonekaasujen määrä ilmakehässä tasolle, jolla ihmisen vaikutus ilmastoon ei ole katastrofaalinen. Päätöksiä tarvitaan, koska maailman kokonaispäästöt olisi pikaisesti saatava murto-osaan nykyisestä.

"Haluaisimme muistuttaa poliitikkoja siitä, että vuosi vuodelta me ilmastokysymyksiä ajattelemaan kasvaneet olemme suurempi äänestäjäryhmä", Kasdaglis toteaa.

Lapset ja nuoret viestinviejinä

Maailmanpankin mukaan ilmastonmuutos voi lisätä äärimmäistä köyhyyttä. Ilmastonmuutoksen torjuminen onkin edellytys kestävälle taloudelle ja köyhyyden vähentämiselle. Ilmaston lämpeneminen ei ole vain ympäristöasia vaan lasten- ja ihmisoikeuskysymys. Voimmeko sanoa lapsillemme, että olemme tehneet kaikkemme ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi? Vaadimme, että lapsia ja nuoria täytyy kuunnella asiassa.

Askel eteenpäin -kampanja on ajankohtainen, sillä joulukuussa Pariisin ilmastokokouksessa on tarkoitus sopia uudesta, kaikkia maita koskevasta ilmastosopimuksesta. Ilmastonmuutoksessa suurin vastuu on vaurailla teollisuusmailla, kuten Suomella.

"Lapset ja nuoret ovat vahvoja viestin viejiä. Olemme nähneet monissa hankkeissamme, kuinka lapset ja nuoret ovat saaneet koko yhteisön sitoutumaan ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Meillä aikuisilla on moraalinen vastuu toimia ja investoida tulevaisuuteen", sanoo Plan Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen.

Kirjoita vetoomus suomalaisille päättäjille kampanjan kotisivuilla

Osallistu Askel eteenpäin -kampanjan kuvahaasteeseen sosiaalisessa mediassa: ota kuva omista jaloistasi ja jaa se Instagramissa hashtagilla #askeleteen, niin osoitat olevasi osa sitä joukkoa, joka vaatii kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.