Lahjoittajien tuella lisää hätäapua katastrofeista kärsiville lapsille | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lahjoittajien tuella lisää hätäapua katastrofeista kärsiville lapsille

Pelastakaa Lapset laajentaa avustustyötään Jemenissä, Afganistanissa ja Itä-Afrikassa suomalaisten lahjoittajien tuella. Myönnetyn 600 000 euron lisäpanostus käytetään lasten kriittisimpiin tarpeisiin.

Yhteensä 600 000 euron lisärahoitus ohjataan konflikteista sekä äärimmäisistä sääilmiöistä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista kärsivien lasten ja perheiden auttamiseksi. Pelastakaa Lasten keräämistä lahjoitusvaroista 300 000 euroa ohjataan Jemeniin, 150 000 euroa Afganistaniin ja 150 000 euroa Itä-Afrikkaan. Suomalaisten lahjoittajien tuki mahdollistaa monimuotoisen avun antamisen kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien lapsille ja heidän perheilleen.

Kohdistamme lisää apua maihin, joissa tilanne on äärimmäisen vaikea. Itä-Afrikassa aliravittujen lasten kuolleisuus on hälyttävällä tasolla. Myös Afganistanissa lasten tilanne on yhä kriittisempi ja lähes 14 miljoonaa lasta kärsii vakavasta ruoan puutteesta.

Nälän koettelemissa maissa ja alueilla Pelastakaa Lapset ja muut avustusjärjestöt kamppailevat aikaa vastaan ehkäistäkseen suoranaisen nälänhädän puhkeamisen. Jemenissä on puolestaan käynnissä maailman mittavin humanitaarinen katastrofi. Lapsista yli 11 miljoonaa on humanitaarisen avun tarpeessa eikä konflikti ota laantuakseen.

– Jokaisella lahjoittajamme panoksella on ratkaiseva merkitys hädänalaiselle lapselle. Sen lisäksi, että lapset saavat elämää pelastavaa apua – ruokaa, puhdasta vettä sekä terveydenhoitoa – voimme mahdollistaa heille oppimisen tai koulunkäynnin jatkumisen. Tuemme myös lapsia toipumaan vaikeista kokemuksistaan antamalla heille psykososiaalista tukea, sanoo Anne Haaranen, Pelastakaa Lasten kansanvälisten ohjelmien johtaja.

• Afganistanissa Pelastakaa Lapset voi varmistaa 20 eurolla ruoan saannin yhdelle perheelle viikoksi
  • Somaliassa voidaan 12 eurolla tarjota vakavasti aliravitulle lapselle pähkinätahnaa viikoksi
  • Jemenissä saadaan 190 eurolla sairaalahoito vakavasta akuutista aliravitsemuksesta kärsivälle lapselle

– On ollut hienoa nähdä kuinka monet yksityishenkilöt ja yritykset ovat olleet valmiita auttamaan kaikkein hädänalaisimpia lapsia maailmalla. Koronapandemia on koetellut meitä kaikkia, ja uskon tämän vahvistaneen entisestään tunnetta siitä, että vaikeuksien yli voidaan päästä vain toinen toisiaan tukien. Sydämellinen kiitos jokaiselle lahjoittajallemme, toteaa Sanna Kuusisto, Pelastakaa Lasten viestintä- ja varainhankintajohtaja.

Avun tarve jatkuu

Lasten tilanne maailman katastrofialueilla on yhä kriittisempi. YK:n tuoreen arvion mukaan jopa 274 miljoonaa ihmistä voi ensi vuoden aikana olla humanitaarisen avun tai suojelun tarpeessa. Luku on korkeimmillaan vuosikymmeniin. Pelastakaa Lasten tavoitteena on tukea mahdollisimman monta lasta ja perhettä selviytymään vaikeuksien yli.