Lääketieteen opiskelija Jonne Juntura YK-nuorisodelegaatiksi 2018 | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Lääketieteen opiskelija Jonne Juntura YK-nuorisodelegaatiksi 2018

Nuorisodelegaatti edustaa nuoria YK:n yleiskokouksessa osana Suomen valtuuskuntaa ja osallistuu ajankohtaisiin YK-asioihin liittyvään koulutukseen ja tiedotukseen kotimaassa ympäri vuoden.

Suomen YK-liitto ja Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry ovat valinneet seuraavaksi, vuoden 2018 YK-nuorisodelegaatiksi Jonne Junturan.

Juntura, 25, on lääketieteen opintojen loppuvaiheessa ja on kotoisin Pohjois-Suomesta. Syksyllä 2018 hän edustaa nuoria YK:n yleiskokouksessa osana Suomen valtuuskuntaa ja osallistuu ajankohtaisiin YK-asioihin liittyvään koulutukseen ja tiedotukseen kotimaassa ympäri vuoden.

YK-nuorisodelegaatin vuotta voit seurata Facebookissa ”Suomen Nuorisodelegaatit”, Twitterissä (@JonneJuntura) ja Instagramissa(@eastisthenewwest). Junturaa ehdottivat tehtävään Suomen Ylioppilaskuntien Liitto, Nuorten Lääkärien Yhdistys, Neuroliitto, Finnish Medical Students´ International Committee, Yeesi ry- Nuorten Mielenterveysseura ja Suomen Medisiinariliitto.

YK-nuorisodelegaattina Juntura haluaa keskittyä Suomessa nuorten mielenterveyteen ja osallistamiseen. Kansainvälisillä kentillä hän keskittyy nuorten rooliin Global Health Security Agenda:ssa(GHSA).

”GHSA on perinteisesti ollut Suomen kärkitavoitteita terveyspolitiikassa ja se linkittyy erittäin hyvin ensi vuonna YK:n yleiskokouksessa käytävään keskusteluun mikrobilääkeresistenssistä, tuberkuloosista sekä kroonisista taudeista. Koskaan aikaisemmin ei YK:n korkeimmalla agendalla ole ollut näin monta terveysteemaa”, Juntura toteaa.

Junturaa turhauttaa se, kuinka usein nuoret nähdään vain tulevaisuuden vaikuttajina.

”Maailman väestöstä yli 50 % on alle 30-vuotiaita. Emme me odota, että ikä antaa meille luvan osallistua päätöksentekoon. Meillä on kaikki oikeus saada äänemme kuuluviin jo nyt", uusi nuorisodelegaatti sanoo.