Järjestöt vaativat paperittomien terveydenhuollon käsittelyä eduskunnassa

Hallituksen esitys on käsiteltävä tällä hallituskaudella. Ihmiset eivät voi jäädä odottamaan heille kuuluvia perusoikeuksiaan.

Allekirjoittaneet järjestöt vetoavat eduskunnan puhemiesneuvostoon ja vaativat, että eduskunta käsittelee hallituksen esityksen paperittomien terveydenhuollosta (HE 343/2014 vp).

Oikeus terveyteen on perus- ja ihmisoikeus. Suomi on sitoutunut turvaamaan tämän oikeuden kaikille rajojensa sisäpuolella oleskeleville ihmisille muun muassa YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevassa sopimuksessa, YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa sekä Suomen perustuslaissa. Tämänhetkinen tilanne, jossa paperittomilla henkilöillä ei ole oikeuksiensa mukaista pääsyä terveydenhuoltoon loukkaa ihmisoikeuksia.

12.3.2015 Helsinki

Ensi- ja turvakotien liitto
Lastensuojelun Keskusliitto
Lääkärin sosiaalinen vastuu ry