Älä lyö! -valokuvanäyttely: Naisiin kohdistuva väkivalta on aina rikos | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Älä lyö! -valokuvanäyttely: Naisiin kohdistuva väkivalta on aina rikos

Naisille turvattomin paikka on oma koti. Älä lyö! -valokuvanäyttely nostaa esiin pari- ja lähisuhdeväkivallasta selviytyneiden naisten tarinoita.

Joka kolmas nainen maailmassa on kokenut seksuaalista tai fyysistä väkivaltaa. Johanna Kareen valokuvissa pari- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneet naiset kieltäytyvät vaikenemasta tästä räikeästä ihmisoikeusongelmasta. Suomen UN Women on mukana järjestämässä Älä lyö! -valokuvanäyttelyä, jonka suojelijana toimii puoluejohtaja ja kansanedustaja Petteri Orpo (kok).

”Haluan levittää tietoa siitä, että parisuhteessa tapahtuva väkivalta on aina vakava rikos, eikä koskaan, missään olosuhteissa hyväksyttävää. Tämä on ongelma, johon meillä ihan jokaisella on velvollisuus puuttua. Hiljaisuudelle on tultava loppu”, valokuvataiteilija Johanna Kare sanoo.

Suomi on naisille yksi väkivaltaisimmista maista Euroopassa ja saanut tästä lukuisia huomautuksia esimerkiksi YK:lta.

”Suuri kiitos väkivallasta selviytyneille naisille, jotka ovat antaneet kasvonsa tälle syvästi haavoittavalle ja henkilökohtaiselle aiheelle. Vaikka Metoo-liike onkin auttanut murtamaan hiljaisuutta häirinnästä ja väkivallasta, aihe on edelleen tabu. Väkivaltaa ja häirintää kokeneiden naisten syyllistäminen on yhä yleistä, eivätkä naiset saa riittävästi tukea”, Suomen UN Womenin vt. toiminnanjohtaja Elina Nikulainen sanoo.

Naisiin kohdistuva väkivalta on laajalle levinnyt ihmisoikeusloukkaus, joka ei tunne maantieteellisiä rajoja. UN Womenin tuoreen raportin mukaan kolme miljardia naista ja tyttöä elää edelleen maassa, jossa raiskaus avioliitossa ei ole rikos. Joka päivä 137 naista maailmassa tapetaan kumppanin tai perheenjäsenen toimesta, ja yhteensä 19 maassa laki velvoittaa naiset tottelemaan aviomiestään.

Naisiin kohdistuvan väkivallan lopettaminen on yksi UN Womenin työn painopisteistä. UN Women työskentelee edistääkseen väkivallan vastaista lainsäädäntöä ja toimeenpanoa, parantaakseen palvelujen saavutettavuutta väkivaltaa kokeneille sekä vaikuttaa haitallisiin asenteisiin. Näyttelyssä on mahdollisuus tukea UN Womenin työtä lahjoittamalla 20 euroa tekstiviestillä UNW20 numeroon 16499. UN Womenin vuosittainen Oranssit päivät -kampanja naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi käynnistyy 25. marraskuuta.

Älä lyö! -valokuvanäyttely Galleria Laterna Magicassa, 18.9.–5.10.2019, Rauhankatu 7, Helsinki.

Näyttelyn avajaiset 17.9. klo 17.00. Tilaisuuden avaa ja sen suojelijana toimii
kansanedustaja, puoluejohtaja Petteri Orpo (kok), ja kummeina toimivat piispa emerita Irja Askola ja sukeltaja Mikko Paasi. Esiintyjinä Veeti Kallio ja Reeta Vestman, juontaja Mirja Pyykkö. Tilaisuus on kaikille avoin. Näyttely on osa Johanna Kareen Katso ihminen -konseptia.