AKL vaatii: Turvapaikka Ukrainan sodasta kieltäytyville | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

AKL vaatii: Turvapaikka Ukrainan sodasta kieltäytyville

Aseistakieltäytyjäliitto tuomitsee Venäjän kansainvälisen oikeuden vastaisesti aloittaman sodan Ukrainassa. Liitto on huolissaan siitä, että useiden lähteiden mukaan Venäjä on käyttänyt hyökkäykseen paitsi sopimussotilaita, myös tavallisia asevelvollisuuttaan suorittavia varussotilaita.

Aseistakieltäytymisoikeuden toteutumisessa Venäjällä on runsaasti puutteita, ja monet hyökkäyssotaan määrätyt ovat todennäköisesti siellä vasten tahtoaan. Sotatoimiin määrätyt ja niistä kieltäytyvät ottavat riskin rikossyytteestä ja ankarasta rangaistuksesta Venäjällä.

Aseistakieltäytyjäliitto vaatii Suomea päästämään maahan ja antamaan kansainvälistä suojelua jokaiselle Ukrainan sodasta kieltäytymisen vuoksi vaaraan joutuvalle aseistakieltäytyjälle ja sotilaskarkurille. Tämä olisi käytännöllinen ja ihmisoikeusmyönteinen tapa tukea maansa politiikkaa vastustavia Venäjän kansalaisia sekä heikentää Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Tämän ohella luonnollisesti myös sotaa pakeneville ukrainalaisille on annettava suojelua.

Ukrainan puolustusministeriö on jo luvannut täyden armahduksen ja rahallisen kompensaation kaikille venäläisille sotilaille, jotka laskevat aseensa ja antautuvat. Aseistakieltäytyjäliitto kannattaa aloitetta ja edellyttää, että Ukraina toteuttaa lupauksensa ja tarjoaa mahdollisuuden antautua turvallisesti. Lisäksi liitto muistuttaa myös Ukrainaa pitämään kiinni kansainvälisin ihmisoikeussopimuksin turvatusta aseistakieltäytymisoikeudesta ja toteuttamaan sitä täysimääräisesti.