Uutiset

Venezuela vähentää vapauksia

Vapaudesta ei saa puhua edes saippuasarjassa, kertoo Human Rights Watch.
Venezuelan presidentti Hugo Chávez. (chavezcandanga / Flickr.com / cc 2.0)

Venezuelan oikeusjärjestelmä ja media ovat vaarassa vallan keskittyessä yhä enemmän presidentti Hugo Chávezin käsiin, käy ilmi ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin (HRW) raportista.

"Hugo Chávez seuraajineen on vuosia rakentanut järjestelmää, joka antaa hallitukselle vapaat kädet uhkailla ja rangaista niitä venezuelalaisia, jotka sekaantuvat heidän poliittiseen agendaansa", HRW:n Amerikan työn johtaja José Miguel Vivanco sanoo järjestön tiedotteessa.

Vallan kolmijako ja eri instituutioiden riippumattomuus on kärsinyt, kun Chávez on saanut kannattajiaan korkeisiin virkoihin. Korkeimman oikeuden tuomarit ovat julkisesti sitoutuneet ajamaan Chávezin poliittista agendaa, raportissa todetaan.

Soraäänet vaimenevat, kun hallituksen vastustamisesta saa maksaa korkean hinnan. Esimerkiksi tuomari María Lourdes Afluni määrättiin pidätettäväksi, kun hän vapautti Chávezin hallitusta kritisoineen mielipidevangin.

Myös ihmisoikeuspuolustajat ovat kovilla. Chávezin kannattajat ovat raportin mukaan nostaneet kanteita ulkomaista rahoitusta saavia ihmisoikeusjärjestöjä vastaan. Korkein oikeus päättikin vuonna 2010, että ulkomaalaista rahoitusta vastaanottaneiden järjestöjen edustajat voidaan tuomita maanpetoksesta jopa 15 vuoden vankeuteen.

Saippuasarja sensuurin kourissa

Vuonna 2010 Chávez myös muokkasi medialakia, joka rajoittaa nyt entisestään sananvapautta sekä median toimintaa. Valtion alainen kommunikaatioverkosto CONATEL sai  lisävaltuuksia sensuroida televisio- ja radio-ohjelmia sekä internetsivujen sisältöä.

Sensuuri näkyi Venezuelassa konkreettisesti, kun viime vuoden tammikuussa saippuasarja Chepe Fortuna näytti kohtauksen, jossa Venezuela-niminen hahmo menetti koiransa, pikku Hugon, HRW:n raportissa kerrotaan.

Hän kysyi poikaystävältään: "Miten Venezuelan käy ilman Huguitoa?" Poikaystävä vastasi: "Se tarkoittaa, että Venezuela on vapaa."

CONATEL otti yhteyttä sarjaa näyttäneeseen televisiokanava Televeniin ja ehdotti ohjelman jäädyttämistä, koska se edusti "poliittista ja rodullista suvaitsemattomuutta, ksenofobiaa ja rikoksiin yllyttämistä." Syytökset olisivat voineet johtaa rikosseuraamuksiin, joten Televen lopetti ohjelman samana päivänä.

Venezuelan kehitys politiikkademokratiahallinto Venezuela

Lue myös

Nettimedia El Estímulon toimitus Venezuelassa

Venezuelan media kamppailee talouskriisin ja kovan politiikan kourissa

Digitaalinen media on Venezuelassa korvannut perinteisen, sillä moni perinteinen media on joutunut lopettamaan tai siirtynyt hallituksen valvontaan. Hallitusta arvostelevien verkkolehtien tekijät kertovat toistuvista sulkemisista, hakkeroinnista ja hyökkäyksistä sivustojen kaatamiseksi.
Kaksi miestä ja kalastusvene

Venezuelan öljyteollisuus hajoaa käsiin

Öljy on Venezuelan liki ainoa vientituote, mutta viime vuosina tuotanto on laskenut. Taustalla on muun muassa korruptio ja talouden huono tila.

Öljy-yhtiöt kiristävät Venezuelaa

Ylikansalliset yhtiöt voivat nykyisin haastaa valtioita oikeuteen investointisuojan ansiosta. Venezuela on saanut haasteita toiseksi eniten.

Tilaa uutiskirje

Saat kerran viikossa koosteen maailma.netin uutisista, tapahtumista ja työpaikoista sähköpostiisi. Tietojasi käytetään vain uutiskirjeen lähettämiseen. Rekisteriseloste täällä.

Pääuutiset

Kädet ja sormenjälkien otto

Nälänhätä, jota ei tullut – nopea reagointi ja käteisapu pelastivat Somalian täydeltä katastrofilta

Nälkäisten määrä on maailmalla kasvanut etenkin viimeaikaisten konfliktien vuoksi, mutta kriisejä onnistutaan myös torjumaan. Yksi esimerkki on Somalia, jossa otettiin viime vuonna oppia vuoden 2011 katastrofaalisista tapahtumista. Nyt kriisiin reagoitiin nopeasti, kertoo Maailman ruokaohjelman Somalian-toimiston johtaja.
Sateenkaaren värisiin sukkiin pukeutuneiden ihmisten jalkoja

Raportti: Hollywood-elokuvissa on sateenkaarihahmoja vain harvoin

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen osuus suurten Hollywoodin tuotantoyhtiöiden elokuvissa on vähentynyt, sanoo mediajärjestö Glaad tuoreessa raportissaan. Esimerkiksi Disneyn Kaunotar ja peto läpäisee järjestön sateenkaaritestin, moni muu ei.
Cox's Bazarin pakolaisleiri Bangladeshissa

Amnesty: Rohingyojen aseistettu ryhmä teurasti hinduja Myanmarissa

Myanmarin armeija aloitti elokuussa 2017 etnisen puhdistuksen, jossa 693 000 rohingya-muslimia on ajettu Bangladeshiin. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International on löytänyt nyt todisteita siitä, että myös rohingyoita edustava aseellinen ryhmä on syyllistynyt vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin.
Facebook älypuhelimessa

Kohdennetun vaikuttamisen uhrina

Facebook on myöntänyt luovuttaneensa kymmenien miljoonien käyttäjien tiedot Cambridge Analytica -yritykselle. Le monde diplomatique -lehden Suomen päätoimittajan Ari Turusen mukaan paras keino suojautua kyseenalaiselta vaikuttamiselta on tietoisuuden lisääminen. Se taas edellyttää yleissivistyksen arvostamista.