Ympäristöaktivistin murhan ainoa todistaja vaarassa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Ympäristöaktivistin murhan ainoa todistaja vaarassa

Berta Cáceresin murhan todistanutta meksikolaista ihmisoikeuspuolustajaa Gustavo Castro Sotoa ei ole päästetty lähtemään Hondurasista.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International on huolissaan ympäristöaktivisti Berta Cáceresin murhan ainoasta todistajasta. Murhan todistanutta meksikolaista ihmisoikeuspuolustajaa Gustavo Castro Sotoa ei ole päästetty lähtemään Hondurasista.

Hondurasin viranomaiset eivät anna meksikolaisen ihmisoikeuspuolustajan Gustavo Castro Soton lähteä maasta. Hän on alkuperäiskansojen oikeuksia ajavan COPINH-järjestön johtajan Berta Cáceresin murhan ainoa todistaja. Cáceres murhattiin kodissaan aikaisin aamulla 3. maaliskuuta.

Hondurasin viranomaiset pysäyttivät Gustavo Castro Soton varhain sunnuntaiaamuna lentokentällä Hondurasin pääkaupungissa Tegucigalpassa, kun hän yritti nousta Meksikoon lähtevään koneeseen. Viranomaiset olivat päivää aiemmin antaneet hänelle luvan poistua, mutta käskivätkin sunnuntaina häntä jäämään maahan siltä varalta, että häntä tarvitaan vielä murhatutkimuksissa. Castro on jo antanut todistajanlausuntonsa ja pelkää turvallisuutensa puolesta Hondurasissa. Siitä huolimatta viranomaiset yrittävät painostaa häntä palaamaan Intibucáan, jossa murha tapahtui.

Castron johtama kansalaisjärjestö Otros Mundos AC/Chiapas – Amigos de la Tierra México on kertonut, että Castroa pidetään tällä hetkellä Meksikon suurlähetystössä Tegucigalpassa. Otros Mundos -järjestön mukaan hänelle ei ole kerrottu mitään rikostutkinnan etenemisestä. Castro on pyytänyt saada kopiot antamistaan lausunnoista, mutta viranomaiset ovat kieltäytyneet. Järjestö pelkää, ettei hänen oikeusturvaansa kunnioiteta, ja että hänen turvallisuutensa on vaarassa, mikäli hänet palautetaan Intibucáan.

Castro loukkaantui hyökkäyksessä, jossa Berta Cáceres murhattiin. Berta Cáceres puolusti alkuperäiskansojen oikeuksia Hondurasissa, ja hän oli saanut työnsä takia uhkauksia vuosikausia. Ennen kuolemaansa hän kampanjoi Agua Zarca -padon rakentamista vastaan, minkä vuoksi häntä häirittiin ja uhkailtiin jatkuvasti.

Suomen valtion kehitysrahoitusyhtiö Finnfund on tukenut Agua Zarcan vesivoimaprojektia. Suomalaisten järjestöjen mukaan Berta Cáceres suunnitteli vierailua Suomeen.