YK aloitti koronakeräyksen haavoittuvimpien tueksi – YK-liiton kautta sinäkin voit auttaa! | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Koronavirus on parhaillaan leviämässä maihin, joiden asukkaat ovat joutuneet kohtaamaan konflikteja, katastrofeja ja ilmastonmuutoksen aiheuttamia tuhoja. Uhka kohdistuu kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleviin ihmisiin. YK-liitto haluaa tukea YK:ta pandemian hillitsemisessä ja kutsuu kaikki mukaan auttamaan heikoimpia.

YK-liitto on aloittanut keräyksen, jonka tuotto käytetään kokonaan YK:n uuteen COVID-rahastoon.

Lahjoittamaan pääset tästä.

”COVID-19 on uhka koko ihmiskunnalle – joten koko ihmiskunnan täytyy taistella yhdessä sitä vastaan. Ei ole riittävää, että maat toimivat yksinään. Uhkaan voidaan vastata vain kaikkien toimijoiden yhteisillä laaja-alaisilla ja hyvin koordinoiduilla toimilla", sanoo YK:n pääsihteeri António Guterres.

YK on läsnä kaikissa köyhimmissä maissa ja maatoimistot ovat laatineet suunnitelmat heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamiseksi yhteistyössä terveysviranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa.

Pääsihteeri Guterres on pyytänyt kaikkia toimimaan nyt yhdessä: ”Muutoin joudumme kohtaamaan painajaisen, jossa tauti leviää kulovalkean tavoin globaalissa etelässä tappaen miljoonia. On myös mahdollisuus, että tauti leviää uudestaan alueille, joista se on jo kerran hävitetty.”

"Kotimaisen keräyksen avulla Suomen YK-liitto haluaa osaltaan varmistaa, että YK pystyy tekemään työtä COVID-19-pandemian torjumiseksi myös niiden ihmisten parissa, joiden hätä on jo lähtökohtaisesti suurin", sanoo YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko.

"Edessä on humanitaarisia katastrofeja, mikäli koronavirus saa vapaasti levitä maissa, joissa terveydenhuolto on jo valmiiksi heikko, asuinolosuhteet vaikeat ja miljoonilla ihmisillä on pulaa saippuasta ja vedestä."

Globaalin hätäapurahaston (Trust Fund for COVID19 Response and Recovery) tavoitteena on kerätä kaksi miljardia dollaria. YK:n COVID-rahaston avulla apua pystyvät tarjoamaan YK:n toimijat, kuten WHO, UNHCR, UNDP, FAO, UNICEF, UNFPA sekä muut toimijat, kuten kansalaisjärjestöt. Lue rahaston tietolehti täältä.

Lahjoita tästä!