World Vision kutsuu yrityksiä ratkomaan vesiongelmia Keniassa ja Sri Lankassa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

World Vision kutsuu yrityksiä ratkomaan vesiongelmia Keniassa ja Sri Lankassa

World Vision kutsuu suomalaisyrityksiä ratkomaan veteen liittyviä ongelmia Keniassa ja Sri Lankassa. Järjestö hakee yrityskumppaneita Slush Impact Track -tapahtumassa sekä Sitran järjestämässä Slush Evening for Circular and Clean Solutions -sivutapahtumassa 12.11.2015. Sitran isännöimän sivutapahtuman järjestävät Lahja Itämerelle ry sekä Finnish Water Forum.

"Keniassa pääsy puhtaaseen veteen on maanlaajuinen haaste erityisesti slummeissa ja maaseudulla. Vedenjakeluyritykset eivät useinkaan pysty toimittamaan vettä säännöllisesti, ja pienet paikalliset vesiyritykset kärsivät osaamisen ja resurssien puutteesta", kertoo Slush-tapahtumassa vieraileva Christopher Asego Kenian World Visionista.

World Vision kutsuu suomalaisyrityksiä kehittämään yhteisölähtöistä mallia vedenjakeluun. Tavoitteena on säännöllisen ja luotettavan vedenjakelun takaaminen myös syrjäseuduilla ja slummeissa asuville ihmisille. Palvelukonseptin on tarkoitus olla kannattavaa liiketoimintaa suomalaisyritykselle ja parantaa myös paikallisten vesiyritysten kapasiteettia.

World Vision etsii myös veden puhdistukseen erikoistunutta yrityskumppania Sri Lankaan, jossa pohjaveden saastuminen aiheuttaa vakavia terveysongelmia köyhissä yhteisöissä. Molemmat hankkeet toteutetaan Suomen World Visionin Weconomy-innovaatio-ohjelman kautta.

"Weconomy-ohjelmamme kautta yritykset pääsevät kehittyvien maiden markkinoille ratkaisemaan sosiaalisia, taloudellisia ja ekologisia ongelmia yhdessä paikallisten yhteisöjen kanssa. Yritys saa käyttöönsä ruohonjuuritason verkostomme ja kontaktit. Onnistuneet ideat ovat skaalattavissa globaalisti World Visionin lähes 100 maassa toimivan verkoston kautta", sanoo projektipäällikkö Maija Seppälä World Visionista.