World Vision avustaa 50 000:tä perhettä Haitissa hirmumyrskyn jälkeen | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

World Vision avustaa 50 000:tä perhettä Haitissa hirmumyrskyn jälkeen

Perheille jaetaan jälleenrakennusmateriaaleja ja ruoka-avustuspaketteja.

Karibialla reilu viikko sitten riehunut hurrikaani Matthew oli voimakkain myrsky alueella kymmeneen vuoteen ja tappoi yli tuhat ihmistä. Pahimmin hirmumyrsky koetteli Haitia, jossa vuorokauden aikana vettä satoi jopa metrin verran.

World Vision on tarjonnut apua jo 942 perheelle Haitissa ja seuraavan kahden kuukauden aikana 15 000 perheelle jaetaan ruoka-avustuspaketteja. Järjestö on jakanut ruokaa, puhdasta vettä ja estänyt tautien leviämistä pahimmilla myrskytuhoalueilla. Viranomaisten mukaan jopa 1,4 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa tuhojen vuoksi. World Vision on varannut noin 14,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria avustustöihin ja jälleenrakennukseen Haitissa.

Järjestö keskittää avustustyöt Nippesin alueelle pääkaupunki Port-au-Princessa ja La Gonaven saarelle lounaisrannikolla, joissa tuhot olivat pahimmat. Arvioiden mukaan jopa 80-90 prosenttia kodeista Haitin lounaisosassa kärsi vakavia vaurioita tai tuhoutui täysin. Alueella jaetaan jälleenrakennusmateriaaleja ja ruoka-avustuspaketteja paikallisille perheille. World Vision rakentaa myös 27 lapsiystävällistä tilaa, joissa tarjotaan muun muassa psykososiaalista tukea.

"Avustustarvikkeiden jako on sujunut hyvin ja nopeasti tuhoalueilla. Ruokapula tulee olemaan yksi suurimmista ongelmista tulevina viikkoina ja kuukausina, koska useat maanviljelykset tuhoutuivat täysin myrskyn aikana", World Visionin Haitin maajohtaja John Hasse kertoo.

World Vision on varautunut myös mahdollisiin tuleviin katastrofeihin Haitissa. Maa sijaitsee alueella, jota piinaa voimakkaat sääilmiöt. Hyvän ennakoinnin vuoksi järjestö pystyi auttamaan 900 perhettä tunti sen jälkeen, kun hurrikaani Matthew iski Haitiin.

World Vision on työskennellyt Haitissa 38 vuotta. Järjestöllä on maassa 200 projektia ja noin 900 000 avunsaajaa. World Visionin kummilapsia on Haitissa 58 000.