Vuoden 2016 Yhteisvastuukeräyksen kohdemaat vaihtuvat

Yhteisvastuukeräyksen kohteet ovat vuoden 2016 alusta lähtien Uganda, Lähi-itä, Haiti, Myanmar ja Keski-Afrikan tasavalta. Vanhoista kohdemaista pois jäävät Mosambik ja Kambodža. Tilalle nousevat Myanmar ja Keski-Afrikan tasavalta.

Kohteiden vaihtuminen johtuu hallituksen kehitysyhteistyöhön kohdistamista leikkauksista. Tulevana vuonna Kirkon Ulkomaanapu joutuu lopettamaan työnsä viidessä maassa. Yksi näistä on vuoden 2016 yhteisvastuukeräyksen esimerkkikohteeksi jo valittu Mosambik. Ensi vuoden esimerkkikohteeksi nousee Mosambikin sijaan Uganda.

Ulkomaanavun työn painopiste muuttuu leikkausten takia merkittävästi myös Kambodžassa, mistä syystä Kambodža ei ole enää jatkossa keräyskohde.

2016 kerättävillä varoilla tuetaan Ugandan Rwamwanjan pakolaisleirille rakennettavaa ammattikoulua, jossa koulutetaan tuhat Kongon pakolaista sekä paikallista nuorta vuoteen 2017 mennessä.

Keräyksen tuottoa käytetään tuttuun tapaan esimerkkikohteen lisäksi pitkäjänteiseen kehitysyhteistyöhön myös muissa Yhteisvastuukohteissa.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia käytetään Ulkomaanavun välityksellä kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun. Kotimaisena keräyskohteena vuonna 2016 on Suomen Partiolaisten valtakunnallinen Nuorten syrjäytymisen ehkäisy partion avulla -hanke.

Yhteisvastuu 2016 käynnistyy sunnuntaina 7.2.2016.

Kampanjat Kirkon Ulkomaanapu