Vammaiset äärimmäisen heikossa asemassa kriiseissä ja pakolaisina | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Vammaiset äärimmäisen heikossa asemassa kriiseissä ja pakolaisina

Suomen World Vision vaatii Euroopan unionia huomioimaan entistä tehokkaammin vammaisten hädän rahoittamassaan humanitaarisessa avussa

Kriiseissä vammaiset jäävät usein avun ulkopuolelle.

"Pakolaisleirillä arjen elämästä selviäminen on vaikeaa, sillä vammaisten erityistarpeita ei huomioida", Suomen World Visionin humanitaarisen avun päällikkö Juha Virtanen sanoo. Järjestö työskentelee vammaisten aseman parantamiseksi pakolaisleireillä Keniassa ja Ugandassa.

Jos vammaiset ylipäätään evakuoidaan katastrofin keskeltä mukaan, he jäävät usein avun ulottumattomiin. Eteläsudanilainen Dor Peter on raahautunut käsiensä varassa 13 vuotta Ugandan Kyangwalin pakolaisleirillä. Alaraajahalvaantunut Dor omistaa peltotilkun, mutta sen viljeleminen yksin on mahdotonta. Hän elää pelkkien ruoka-avustusten varassa, mutta ei saa niistä riittävää energiamäärää.

Suomen World Vision työskentelee kotinsa jättäneiden vammaisten aseman parantamiseksi Kenian Dadaabin ja Ugandan Kyangwalin pakolaisleireillä. Työn tavoitteena on, että myös vammaisten pakolaisten olisi helpompi selviytyä leirin arjessa ja saada vettä ja ruokaa, käydä vessassa, peseytyä ja käydä koulua. Vammaiset tekevät myös itse apuvälineitä työpajoissa.

Vammaisiin kohdistuu pakolaisleirillä myös henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi vammaisuuden syistä kerrotaan pakolaisleirien muille asukkaille. Vammaisten ihmisten sekä äärimmäisen köyhyyden, sotien ja luonnonkatastrofien määrä lisääntyy. Moni vammautuukin katastrofien seurauksena.

. Avun on tavoitettava vammaiset ihmiset heidän ihmisarvoaan kunnioittavalla tavalla. Järjestö kerää allekirjoittajia vetoomukseen, joka luovutetaan suomalaisille Euroopan parlamentin jäsenille vuoden 2015 aikana.

Kansainvälisen maailman pakolaispäivän viikkona Suomen World Vision on huolissaan vammaisten heikosta asemasta. Maailman pakolaispäivää vietetään perjantaina 20. kesäkuuta. Päivän tarkoituksena on huomioida ihmiset, jotka ovat paenneet väkivaltaisten konfliktien, sään ääri-ilmiöiden tai muiden äkillisten mullistusten takia. Vuoden 2014 pakolaispäivän teemana ovat pakolla kodeistaan lähteneet ihmiset.

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Unna Lehtipuu, Suomen World Vision, p. 043 211 3175, unna.lehtipuu@worldvision.fi
Humanitaarisen avun päällikkö Juha Virtanen, Suomen World Vision, p. 040 552 2737, juha.virtanen@worldvision.fi