Valokuvissa nuorten toiminta yhdenvertaisuuden puolesta | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Valokuvissa nuorten toiminta yhdenvertaisuuden puolesta

Syrjintään pureutuva Ole rohkea! -näyttely on seuraavat kaksi kuukautta esillä eri tiloissa Helsingissä ja Espoossa.

Taksvärkki ry:n Ole rohkea! -valokuvanäyttely kertoo, kuinka nuoret Sambiassa puuttuvat nuorten arjessa läsnä olevaan syrjintään. Seuraavat kaksi kuukautta Ole rohkea! -näyttely on esillä eri tiloissa Helsingissä ja Espoossa.

”Ole rohkea -kampanja esittelee sambialaisia nuoria vaikuttajia, jotka puolustavat haavoittuvassa asemassa olevien nuorten oikeuksien toteutumista omassa yhteisössään”, kuvaa Taksvärkki ry:n Helsingin aluekoordinaattori Aura Alarto. ”Monet ihmiset ja ihmisryhmät kohtaavat syrjintää joka päivä ympäri maailmaa, niin Sambiassa kuin Suomessakin. Siksi valokuvanäyttelyn teema on erittäin ajankohtainen.”

Valokuvanäyttely esittelee sambialaisten nuorisoneuvostojen jäseniä, jotka muuttavat asenteita yhteisöissään käsittelemällä nuoriin vaikuttavia ongelmia kuten sukupuoleen ja taustaan perustuva syrjintä, teiniraskaudet ja koulunkäynnin esteet.

“Jos joku kohtaa väkivaltaa tai häirintää sukupuolensa perusteella eikä tiedä mitä tehdä, me autamme. Kerromme mitä tehdä ja mistä saa apua”, kertoo valokuvanäyttelyssä esiintyvä Isaac, 18, esimerkin nuorisoneuvoston jäsenten työstä.

Näyttely antaa äänen sambialaisille nuorille heidän kertoessaan arjestaan ja haaveistaan. ”Heidän vaikuttamistyönsä innostaa myös suomalaisia nuoria aktiiviseen kansalaisuuteen”, pohtii Aura Alarto. ”Näiden rohkeiden nuorten esimerkkiä seuraten ihan jokainen meistä voi toimia yhdenvertaisemman maailman puolesta!”

Valokuvanäyttely on 1.4.2019 lähtien nähtävillä seuraavissa paikoissa aukioloaikojen puitteissa: Sellon kirjasto, Espoo (viikko 14), Harjun nuorisotalo, Helsinki (vk 15), Kauklahden nuorisotila, Espoo (vk 16), Nuorten toimintakeskus Happi, Helsinki (vk 17–18), Munkkiniemen kirjasto, Helsinki (vk 19), Maunulan kirjasto, Helsinki (vk 20–21) Maailma kylässä-festivaali, Helsinki 25.–26.5. ja Malmin kirjasto, Helsinki (vk 22).

Valokuvanäyttely on osa lukuvuoden 2018–2019 Taksvärkki-kampanjaa. Taksvärkki-keräyksessä suomalaiset nuoret tukevat nuoria Sambiassa. Toiminnan periaatteena on nuorelta nuorelle.
Koulut voivat ilmoittautua mukaan Taksvärkki-keräykseen Sambian nuorten tukemiseksi ja tilata lapsen oikeuksiin liittyviä kouluvierailuja ja työpajoja Taksvärkki ry:n sivuilta www.taksvarkki.fi/sambia.

Lisätiedot:
Helsingin aluekoordinaattori Aura Alarto, helsinki(@)taksvarkki.fi