Valokuvaaja Meeri Koutaniemestä Rauhan lähettiläs

Meeri Koutaniemi kuvaa sotien vaikutuksia ihmisiin herkällä ja kohdetta kunnioittavalla tavalla, perusteli toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen valintaa.

Palkittu valokuvaaja Meeri Koutaniemi on valittu Kirkon Ulkomaanavun Rauhan lähettilääksi. Oikeus rauhaan on yksi Kirkon Ulkomaanavun työn kolmesta pääteemasta. Kahden muun teeman, toimeentulon ja koulutuksen, lähettiläät julkistetaan syksyllä.

"Sotien vaikutus ihmisiin on järkyttävää. Siitä kertominen on todella vaikeaa. Meeri Koutaniemellä on erityinen kertomisen lahja. Hän on onnistunut kuvaamaan sotien vaikutuksia ihmisiin hyvin herkällä ja kohdetta kunnioittavalla tavalla", Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen sanoo.

Koutaniemi vieraili Jordaniassa syyrialaispakolaisten leirissä toukokuun puolivälissä. Kirkon Ulkomaanapu on tehnyt humanitaarista työtä Za’atrin leirillä viime syksystä lähtien. Lyhyellä vierailullaan Koutaniemi kuvasi ja keräsi tarinoita.

"Vaikeinta on todistaa ihmisten toivottomuudesta ja leiriolosuhteista johtuva passivoituminen ja toimettomuus. Perheet joutuvat istumaan teltoissa kuukausia – tietämättä mahdollisesta paluusta. Leiriolosuhteissa psyyke on rankalla koetuksella. Koskettavaa oli nähdä Kirkon Ulkomaanavun sirkushankkeen tuoma toivo ja aktiivisuus nuorissa ihmisissä", Koutaniemi kertoo.

Tuore Rauhan lähettiläs haluaa valjastaa kuvansa osaksi konkreettista apua sodista johtuvissa katastrofeissa. Kuvien avulla pystyy kertomaan sanoja paremmin sodasta, rauhasta ja ihmisistä niiden keskellä.

Suunnitteilla on jo matka Somaliaan, jossa Kirkon Ulkomaanapu tekee rauhantyötä perinteisten ja uskonnollisten johtajien kanssa.

"Olen otettu ja kiitollinen tästä mahdollisuudesta", Koutaniemi sanoo.

Kampanjat Kirkon Ulkomaanapu

Punainen logo, jossa kädet ylhäällä oleva ihmishahmo.

Logo, jossa keltainen nuolikuvio ja teksti Taksvärkki ry, Dagsverket rf.