Uusi YK-nuorisodelegaatti on Hung Ly | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Uusi YK-nuorisodelegaatti on Hung Ly

Suomen YK-liitto ja Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ovat valinneet YK-nuorisodelegaatiksi vuosille 2022-2023 Hung Lyn. Nykyisen delegaatin Katri Leppälaakson kausi jatkuu vielä vuonna 2022.

Vuosille 2022-2023 YK-nuorisodelegaatiksi on valittu 21-vuotias jyväskyläläinen Hung Ly. Ly opiskelee kauppatieteitä Jyväskylän yliopistossa ja toimii antirasistiseen toimintaan keskittyvässä Students of Colour -opiskelijayhteisössä Jyväskylässä.

Ly on toiminut useissa luottamustehtävissä järjestömaailmassa yli viiden vuoden ajan sekä Suomessa että kansainvälisesti. Hän on saanut järjestötyönsä myötä kosketusta yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja näkökohtiin. ”Pyrin jatkuvasti oppimaan lisää yhteiskunnastamme ja avartamaan näkemystäni monenlaisten organisaatioiden toiminnasta ja kehittämisestä”, kommentoi uusi YK-nuorisodelegaatti.

YK-delegaattipestin lisäksi Lyn suuri intohimo on Students of Colour -järjestö. Kyseessä on opiskelijayhteisö, joka keskittyy antirasistiseen toimintaan korkeakouluyhteisössä. Ly toimii järjestön Jyväskylän paikallisyhdistyksessä.

YK-nuorisodelegaattikautensa aikana Ly haluaa nostaa esiin niiden nuorten ääniä, jotka usein jäävät yhteiskunnassa marginaaliin. ”Poliittinen päätöksenteko on vahvasti keskittynyt korkeakoulutetuille ja se on tuotava lähemmäksi myös muita. Kyseessä on eettinen ja yhteiskunnallinen ongelma, jossa kaikkein heikoimmassa asemassa olevilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta osallistua keskusteluun.”

Ly toivoo, että YK:n arvot ja tavoitteet tulevat osaksi hänen työtään myös tulevaisuudessa. ”YK:n merkitys tulee varmasti vielä kasvamaan, sillä maailmanlaajuisia haasteita ja ongelmia ei ole vielä ratkaistu. Haaveenani on olla työssä, jossa voin merkittävällä tavalla vaikuttaa eriarvoisuuteen, rasismiin ja pakolaisuuteen. Haluan myös edesauttaa sitä, että myös yhteiskuntamme muut organisaatiot, kuten yritykset, ottavat vastuusta YK:n tavoitteiden edistämisestä.”