UNICEFin Pienet tarinat valtaavat Facebookin lapsen oikeuksien viikolla | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

UNICEFin Pienet tarinat valtaavat Facebookin lapsen oikeuksien viikolla

Jenni Haukion ideasta syntynyt kampanja levisi 45 maahan. Lapsen oikeuksien vaikuttaja 2016 on kirjailija Timo Parvela.

UNICEF pyysi kirjailijoita miettimään, mitä he toivovat jokaiselle lapselle maailmassa, ja kirjoittamaan aiheesta lyhyesti. Kampanja täyttää Facebookin koskettavilla tarinoilla lapsen oikeuksien viikolla 14.11.–20.11.

"Kirjailijat ovat usein mielipidevaikuttajia ja esikuvia. Siksi ajattelin, että he olisivat juuri oikeita henkilöitä herättelemään keskustelua lapsen oikeuksista", kertoo Suomen UNICEFin suojelija, runoilija Jenni Haukio, jonka ideaan kampanja perustuu.

Kampanjan ovat toteuttaneet yhteistyössä UNICEF, Suomen Kirjailijaliitto ja Finlands svenska författareförening. Mukana on 45 maata ja yli 220 kirjailijaa eri puolilta maailmaa. Suomessa kampanjaan on ilmoittautunut yli 80 kirjailijaa, muun muassa Tommi Kinnunen, Sofi Oksanen, Laila Hirvisaari, Eppu Nuotio, Juha Itkonen, Leena Lehtolainen ja Salla Simukka.

"Maailmassa on miljoonia lapsia, joiden oikeudet eivät toteudu edes perustarpeiden, kuten ravinnon, puhtaan veden ja turvallisuuden osalta. Toivon, että nämä tarinat vaikuttaisivat ihmisiin syvällisesti ja herättäisivät heidät auttamaan", Jenni Haukio toteaa.

Kampanjatarinoita voi hakea Facebookissa 14.11.–20.11. aihetunnisteella #ForEveryChild ja linkistä http://tinyurl.com/stories-on-FB

Timo Parvelan kirjat voimaannuttavat lapsia

Pieniä tarinoita -kampanja lanseerataan 14.11. klo 10–11.30 Sanomatalossa. Samalla Suomen UNICEF luovuttaa vuosittaisen Lapsen oikeuksien vaikuttaja -tunnustuksen. Sen saa tänä vuonna kirjailija Timo Parvela.

Suomen UNICEFin halusi antaa tunnustuksen kirjailijalle, koska kirjailijat ovat tärkeitä lasten kulttuuristen oikeuksien toteuttajia. He pystyvät myös välittämään tietoa lasten oikeuksista lasten omalla kielellä. Kirjallisuus on oiva keino voimaannuttaa lapsia yhteiskuntansa kansalaisina.

Näin Suomen UNICEFin hallitus perustelee tunnustuksen myöntämistä Timo Parvelalle:

"Timo Parvela on luonut hahmoja, jotka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat. Niin Ellat kuin Maukat ja Väykätkin kuuluvat olennaisesti suomalaiseen lapsuuteen. Koulumaailmaan sijoittuvista Ella-kirjoista on tehty myös näytelmiä ja elokuvia. Näin lastenkirjallisuus – ja lapsuus – muuttuu marginaalista näkyväksi ja ihastuttaa kaiken ikäisiä."

"Parvela uskaltaa lastenkirjoissaan myös kritisoida lapsille merkityksellisiä yhteiskunnallisia ilmiöitä. Hänen kirjojensa lapset osallistuvat ympäristönsä kehittämiseen. Näin Parvela käyttää asemaansa arvostettuna kirjailijana tärkeiksi tietämiensä asioiden esiin nostamiseen. Niitä ovat muun muassa lähikoulujen puolustaminen ja koulukirjastojen tärkeydestä puhuminen."

"Kun luin Timo Parvelan Ella-kirjaa lapsenlapsilleni, ymmärsin tärkeän asian. Mikään ei ole turvallisempaa kuin se, että aikuiset ja lapset nauravat yhdessä", Suomen UNICEFin hallituksen jäsen Seppo Sauro toteaa.

Timo Parvela iloitsee siitä, että tunnustus tekee lapsille suunnattua kirjallisuutta näkyväksi ja lisää sen elinvoimaa.

"Lapsille suunnattu kulttuuritarjonta jää helposti marginaaliin niin mediassa kuin vaikkapa draamatarjonnassa", Parvela toteaa.

Suomen UNICEF myöntää Lapsen oikeuksien vaikuttaja -tunnustuksen vuosittain henkilölle tai taholle, joka on tehnyt ansiokasta työtä lapsen oikeuksien puolesta. Tunnustuksen tarkoitus on lisätä tietoa YK:n lapsen oikeuksien sopimuksesta, jota juhlistetaan 20.11. Tunnustusta on myönnetty vuodesta 2004 lähtien.

Tunnustuksen saajan päättää Suomen UNICEFin hallitus nimityskomitean esityksen perusteella. Komitean jäseniä ovat lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila, Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen ja Suomen UNICEF ry:n hallituksen jäsen Seppo Sauro sekä Suomen UNICEFin suojelija Jenni Haukio, joka toimii myös nimityskomitean puheenjohtajana.