UNICEF: Neljään kouluun tai sairaalaan hyökätään joka päivä

Maailman hätäapukonferenssin lähestyessä UNICEF muistuttaa, että kouluja ja sairaaloita pitää suojella.

Keskimäärin neljä koulua tai sairaalaa joutuu päivittäin hyökkäyksen kohteeksi.

Tieto perustuu YK:n lastenjärjestön keräämään tutkimusaineistoon, joka on julkaistu osana YK:n tuoreinta raporttia aseellisten hyökkäysten vaikutuksista lapsiin (Report of the UN Secretary-General on Children and Armed Conflict).

Viimeisin vakava hyökkäys sattui Syyrian Aleppossa, missä aseelliset joukot hyökkäsivät sairaalaan 27. huhtikuuta. Iskussa kuoli 50 ihmistä, mukaan lukien lapsia ja alueen ainoa jäljellä ollut lastenlääkäri.

"Lapsia kuolee, haavoittuu ja vammautuu pysyvästi juuri niissä paikoissa, missä heitä pitäisi suojella ja heidän pitäisi tuntea olonsa turvalliseksi", UNICEFin hätäapujohtaja Afshan Khan sanoo.

"Iskut kouluja ja sairaaloita kohtaan ovat huolestuttava, häpeällinen trendi. Hyökkäykset, jotka kohdistuvat koulujen opettajiin ja terveysalan ammattilaisiin voidaan nähdä sotarikoksina. Humanitaariset lait edellyttävät, että eri maiden ja kansainvälisen yhteisön täytyy puolustaa ja suojella kouluja ja sairaaloita", Khan jatkaa.

Viimeisen vuoden aikana YK on havainnut, että iskut eivät kohdistu ainoastaan koulujen ja sairaaloiden henkilökuntaan, vaan myös siviileihin ja paikalle ensimmäiseksi auttamaan saapuneisiin.

Konfliktialueilla, kuten Syyriassa hyökkäyksillä on vakavat seuraukset lasten koulutukseen ja terveydenhoitoon, kun koulurakennukset ja sairaalat tuhotaan ja opettajat ja terveysalan ammattilaiset tapetaan.

Nigeriassa ja Etelä-Sudanissa kouluihin hyökkäävät aseelliset joukot kidnappaavat lapsia ja pakottavat heidät lapsisotilaiksi.

Miten näitä humanitaarisia kriisejä voitaisiin paremmin estää ja hoitaa nyt ja tulevaisuudessa? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Maailman hätäapukonferenssissa ensi viikolla, 23.–24. toukokuuta Istanbulissa. Maailman johtajia ja muita toimijoita yhteen kokoavaa konferenssia isännöi YK:n humanitaarisen avun koordinaatioyksikkö (OCHA).

Kampanjat Suomen UNICEF