UNICEF ja UNHCR perustavat pakolaisperheille tukikeskusten verkoston Eurooppaan | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

UNICEF ja UNHCR perustavat pakolaisperheille tukikeskusten verkoston Eurooppaan

Keskukset tukevat haavoittuvimmassa asemassa olevia lapsia ja perheitä. Erityistä tukea tarjotaan yksin liikkuville lapsille.

UNICEF ja YK:n pakolaisjärjestö UNHCR perustavat kaksikymmentä pakolaislasten ja -perheiden tukemiseen tarkoitettua keskusta Euroopan suosituimpien pakolaisreittien varrelle.

Keskukset perustetaan Kreikkaan, Makedoniaan, Serbiaan, Kroatiaan ja Sloveniaan. Ensimmäiset toimipisteet ovat jo toiminnassa tai avautuvat parhaillaan, ja kaikki keskukset saadaan toimintaan kolmen kuukauden kuluessa.

Keskukset tukevat haavoittuvimmassa asemassa olevia lapsia ja perheitä. Ne tarjoavat pakolaisille turvallisen paikan, jossa levähtää sekä saada elintärkeitä palveluita ja neuvontaa yhdestä paikasta. Lapset saavat mahdollisuuden leikkiä.

"Pakenevien lasten elämä on kääntynyt ylösalaisin, he ovat kokeneet kaaosta ja stressiä matkansa jokaisella askeleella. Keskukset tarjoavat ennustettavuutta, varmuutta ja turvaa heidän epävarmaan elämäänsä sekä paikan, jossa he voivat saada apua ja tukea. Se on jokaisen lapsen oikeus", sanoo UNICEFin Euroopan pakolaiskriisin erityiskoordinaattori Marie-Pierre Poirier.

Naisten ja lasten osuus Eurooppaan saapuvista pakolaisista on jo kaksi kolmasosaa.

Apua ja tukea yksinliikkuville lapsille

Keskusten tavoite on myös tunnistaa yksin liikkuvat ja perheistään eroon joutuneet lapset, tarjota heille tukea ja yhdistää heidät perheensä kanssa aina kun se on mahdollista. Yksinliikkuvat lapset ovat erityisen suuressa vaarassa kokea väkivaltaa ja hyväksikäyttöä ja joutua ihmiskaupan uhreiksi.

Viime vuonna Euroopasta haki turvapaikkaa yli 90 000 yksinliikkuvaa lasta, suurin osa Saksasta ja Ruotsista.

Myös liikkuvia yksiköitä

Kaikissa keskuksissa on tarjolla samanlaiset peruspalvelut. Niitä tarjoavat eri organisaatiot, muun muassa kansalliset Punainen Risti -yhdistykset ja muut järjestökumppanit.

Keskukset sijaitsevat strategisissa paikoissa, esimerkiksi rajanylityspaikoilla ja pakolaisten rekisteröitymispaikoissa. Lisäksi tukikeskusten verkostoon kuuluu liikkuvia yksiköitä.

Keskusten palveluihin kuuluu muun muassa:

• perheiden yhdistäminen
  • lapsiystävälliset tilat sekä äitien ja vauvojen tilat
  • erilliset, yksityisyyden varmistavat huoneet henkilökohtaista neuvontaa varten
  • psykososiaalinen ensiapu
  • lakineuvonta
  • turvalliset tilat nukkumiseen naisille ja lapsille
  • liikkuvien sosiaalityöntekijöiden palvelut
  • langaton verkkoyhteys.

Tutustu englanninkieliseen karttaan tukikeskusten verkostosta.