UNICEF ja UNHCR: Näin varmistetaan lapsen edun toteutuminen ilman huoltajaa tulleiden lasten turvapaikkaprosessissa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

UNHCR:n ja UNICEFin yhteinen julkaisu Safe and Sound valaisee lapsen edun arviointia ja määrittelyä silloin, kun kyseessä ovat yksintulleet turvapaikanhakijalapset Euroopassa.

Lapsen edun huomioiminen edellyttää muun muassa, että turvapaikanhakijalapselle annetaan mahdollisuus osallistua itseään koskevaan päätöksentekoprosessiin. Lisäksi on hyödynnettävä asiantuntijatietoa lapsen suojelusta ja olosuhteista. Lapsi itse on ensisijainen tietolähde omasta tilanteestaan.

Yksintulleiden turvapaikanhakijalasten määrä Pohjois-Euroopassa on äskettäin kasvanut. Selkeyttääkseen YK:n näkökantoja, UNHCR ja UNICEF ovat julkaisseet Safe and Sound -ohjeistuksen, joka julkistetaan Suomessa viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen edustajien pyöreän pöydän keskustelun yhteydessä Helsingissä keskiviikkona 3. joulukuuta.

Yksintulleiden turvapaikanhakijalasten tilanne on herättänyt Suomessa keskustelua, sillä eduskunta käsittelee parhaillaan säilöönottolainsäädäntöä.

"Lasten, mukaan lukien yksintulleiden turvapaikanhakijalasten, säilöönottoa ei voi hyväksyä pelkästään heidän maahantulo- tai oleskelustatuksensa perusteella tai sillä perusteella, että lapsi liikkuu yksin", sanoo UNHCR:n Euroopan-toimiston virkamies Andrea Vonkeman.

"Lapsia ei tulisi koskaan pitää vankilassa ja vaihtoehdot säilöönotolle tulisi aina tutkia ensin", Vonkeman jatkaa.

UNHCR on käynnistänyt globaalin 5-vuotisen säilöönottostrategian, jonka tavoitteisiin kuuluu lopettaa lasten säilöönotto yhteistyössä hallitusten ja muiden toimijoiden kanssa.

Suomen UNICEFin ohjelmajohtaja Inka Hetemäen mukaan lapsen edun harkinta turvapaikkaprosessissa Suomessa on ollut riittämätöntä.

"Turvapaikkapäätöksiä ei esimerkiksi perustella tästä näkökulmasta. Tästä kertoo myös se, että hallituksen esitys uudesta säilölainsäädännöstä ei kielläkään alaikäisten säilöönottoa, vaikka se oli selkeänä hallitusohjelman tavoitteena", Hetemäki toteaa.