Tytöt valtaavat taas johtajien paikkoja Planin #Girlstakeover-tempauksessa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Tytöt valtaavat taas johtajien paikkoja Planin #Girlstakeover-tempauksessa

Tytöt eri puolilla maailmaa astuvat poliittisten, yhteiskunnallisten ja talouden johtajien saappaisiin osana kansainvälisen tyttöjen päivän (11.10.) juhlintaa. Tänä vuonna Plan Internationalin #GirlsTakeover-tempaus nostaa esiin tiedon vaikutusta tasa-arvoon.

Lastenoikeusjärjestö Plan Internationalin #GirlsTakeover-tempaus järjestetään Suomessa tänä vuonna viidettä kertaa.

16-vuotias Nella Salminen toimii tempauksessa tasavallan presidentti Sauli Niinistön työparina. Plan International Suomen nuoret valtaavat lisäksi Sitran yliasiamies Jyrki Kataisen, Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokisen, Bayer Nordicin toimitusjohtaja Miriam Holsteinin, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanackerin ja Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholmin paikat.

#GirlsTakeoverin teemana on tänä vuonna luotettavan tiedon vaikutus tasa-arvon toteutumiseen.

Jokaisessa valtauksessa tietoteemaa käsitellään hieman eri tavoin. Esimerkiksi yrityksissä nuoret valtaajat nostavat esiin myös monimuotoisuuden ja luotettavan tiedon merkitystä työelämässä.

”Tämän vuoden tyttöjen päivän teemassa minua kiinnostaa etenkin se, miten sukupuoli voi rajoittaa tiedon monipuolisuutta ja miten epäluotettava tai virheellinen tieto vaikuttaa yhteiskuntamme normeihin ja asenteisiin”, presidentin työparina toimiva helsinkiläinen Nella Salminen sanoo.

”Haluan tuoda näkyväksi tyttöjen valtavaa potentiaalia ja nostaa esille epätasa-arvoa, joka on valitettavasti globaalissa mittakaavassa lisääntynyt pandemian aikana. Oikean tiedon avulla naisten ja tyttöjen ymmärrys kehostaan ja esimerkiksi itsemääräämisoikeudestaan kasvaa, paimiolainen Aada Sevón, 17”, sanoo. Hän valtaa Bayer Nordicin toimitusjohtajan paikan.

Tytöt osallistuvat aidosti päätöksentekoon

Tytöt ja nuoret kaikkialla maailmassa tarvitsevat luotettavaa ja faktoihin perustuvaa tietoa voidakseen varmistaa oikeuksiensa toteutumisen. Väärät tiedot, uskomukset ja myytit ylläpitävät syrjiviä rakenteita ja epätasa-arvoa.

Koronaviruspandemian aikana luotettavan tiedon merkitys on entisestään korostunut. Samalla sen saaminen on vaikeutunut, kun koulut eri puolilla maailmaa ovat olleet kiinni tai lapset ovat olleet etäopetuksessa. Internet on täynnä tietoa, mutta sen luotettavuutta on usein vaikea arvioida.

”Tiedon saantia vaikeuttaa myös se, että kaikilla ei ole yhdenvertaista pääsyä verkkoon ja digilaitteisiin. Erityisesti tytöt uhkaavat pandemian myötä pudota kelkasta. Vaikka koulut jossain vaiheessa aukeavat kaikkialla maailmassa, moni tyttö ei enää koskaan palaa kouluun. Tämän ovat monet aiemmat kriisit osoittaneet”, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

Poliittiset päättäjät, viranomaiset, instituutiot ja yritykset voivat toimillaan edistää luotettavan tiedon saantia ja tasa-arvoa.

”Me tytöt olemme tulevaisuuden toimijoita ja tähän pyrkiessämme tarvitsemme paljon tietoa. Tiedon pitäisi olla saavutettavaa meille kaikille yhtä helposti ja ymmärrettävästi ympäri maailmaa, jotta jokaisella olisi yhtäläiset mahdollisuudet toteuttaa unelmiaan”, kertoo jyväskyläläinen, 17-vuotias Meeri Havumäki, joka valtaa Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaavan päätoimittajan paikan.

#GirlsTakeoverissa tytöt pääsevät aidosti ja merkityksellisesti vaikuttamaan päivän aikana tehtäviin päätöksiin. Maailmanlaajuisesti tytöt ovat vallanneet jo 5 600 johtajan paikat yhteensä 70 maassa vuoden 2016 jälkeen.