Tässä ne ovat! Agenda Art -teossarjan tekijät on nyt julkistettu | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Tässä ne ovat! Agenda Art -teossarjan tekijät on nyt julkistettu

Agenda - Art 2030 -teossarja käsittelee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita muun muassa tanssin, ympäristötaiteen, rituaalirunouden ja kuvataiteen kautta. Teokset tulevat esille Töölönlahden ympäristöön lokakuussa osana YK:n 75-juhlavuoden tapahtumia.

Agenda – Art 2030 -teossarja avaa YK:n Kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa taiteen ja tieteen keinoin lokakuussa nyt ensimmäistä kertaa.

Luvassa on tanssia, kuvataidetta, keramiikkaa, valokuvia, grafiikkaa, performanssia, videotaidetta, tekstiilitaidetta, yhteisötaidetta, vuorovaikutustaidetta, ympäristötaidetta, biotaidetta, laulua, itkua, kirjeenvaihtoa, puheita, rituaalirunoutta ja mielenilmaus.

Kaikki kestävän kehityksen 17 tavoitetta ovat tärkeitä ja linkittyvät toisiinsa: yhtä ei voi tavoitella toisen kustannuksella. Tavoitteiden toteutumiseen tarvitaan politiikkaa, kansalaisia, vuorovaikutusta, mielikuvitusta, taidetta ja tiedettä. Taiteen ja tieteen vuoropuhelua tarvitaan, koska pelkkä tiedon lisääminen ei riitä niin tärkeää kuin se onkin. Jos tieto yksin riittäisi, ilmastokriisiin ja luonnon monimuotoisuuden häviämiseen puututtaisiin vahvemmin.  Kestävyyskriisi olisi taltutettu, tasa-arvo toteutuisi, sodat ja konfliktit olisivat historiaa.

Teossarjan tekijät ovat:

Aki Koskinen, kuvataiteilija (Pietarsaari)

Anni Honkajuuri, keramiikkataiteilija ja kuvataideopettaja (Hämeenlinna)

Caracara Collective,

Aleksi Vesaluoma ja Aleksi Puustinen (Helsinki)

Iikka Kivi, stand up -koomikko ja käsikirjoittaja (Oulu)

Johanna Virtanen, kuvataiteilija (Helsinki)

Katja Tukiainen, kuvataiteilija ja taidemaalari (Helsinki)

Kirsti M. Jylhä, ilmastopsykologi tutkija (Ruotsi, Tukholma) , Ville Lähde, ympäristötutkija filosofi tiedetoimittaja tietokirjailija (Lempäälä),  Aura Raulo, evoluutiobiologi kuvataiteilija (Iso-Britannia, Oxford) ja Riikka Suominen, kirjailija toimittaja (Helsinki)

LABRA-ryhmä, nuorten (14–19 v) taiteentekijöiden ryhmä: ”Yö”Augusta Heinänen, Tuvia Kaipainen, Valo Melvas, Kide Rinne, Essi Saarikoski ja Laura Ylinen. Herttoniemen nuorisotyöyksikkö, Helsingin Kaupunki (Helsinki)

Laurene Bois-Mariage, visual artist (Helsinki)

Maria Punkkinen, keramiikkataiteilija (Helsinki)

Marika Tomu Kaipainen, kuvataiteilija, Agenda-Art 2030 kuraattori ja tuottaja (Helsinki), Jere Nieminen tutkija Villi vyöhyke ry (Tampere)  ja Ulla Taipale kuraattori ja taiteilija (Melliferopolis)

Minna Impiö ja Mari Martikainen, tekstiilitaiteilijat, Mifuko oy (Helsinki)

Nina Luostarinen, tutkija, innostaja (Paimio)

Noora Kauppila, laulaja, esiintyvä taiteilija ja muusikko (Helsinki)

Sakari Kinnunen, taiteilija, tanssija (Helsinki)

Taideryhmä Riskilä, Olavi Fellman, kuvataiteilija, taidegraafikko ja Satu Söderholm, valokuvaaja, sosiaalityöntekijä (Espoo)

Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen, taiteilijaduo (Helsinki)

Teossarjan 17 teosta esitetään Töölönlahden ympäristössä Helsingissä viikolla 43 (19.10.–25.10.), lokakuussa 2020. Esityspaikkoja ovat mm. Kansallismuseo, Hakasalmen huvila, Finlandia-talo, Talvipuutarha ja Keskustakirjasto Oodi. Teossarjan toteutuksessa noudatetaan vallitsevia covid-19 säädöksiä.

Teossarja on osa Suomen YK-liiton juhlatapahtumia YK:n täyttäessä 75 vuotta 24.10.2020.

Teossarja koostuu kutsutuista ja anonymisoidun teoshaun kautta valituista teoksista. Taiteilijoiden ja teoksien valintaprosessiin osallistuivat Suomen YK-liitto, teossarjaan jo kutsuttuja taiteilijoita ja  esittämistilojen hallinnosta vastaavia tahoja. Teossarjan ideoi, kuratoi ja tuottaa kuvataitelija, valokuvaaja Marika Tomu Kaipainen. Kaipainen sai marraskuussa 2019 teossarjan toteuttamiseen Alfred Kordelinin säätiön myöntämän apurahan. Hankkeen yhteistyökumppani on Suomen YK-liitto.

Taiteella on merkittävä rooli paitsi vakiintuneiden käsitysten ja valta-asetelmien horjuttajana, myös toivon luojana ja tunteiden tuojana. Ymmärryksen, kokonaisuuden tajuamisen ja toivon luominen ei ole välttämättä helppoa: tieto lisää tuskaa. On totta, että meidän on tehtävä ratkaisut planeettamme rajoissa. Meillä ei ole toista elinkelpoista planeettaa: ”There is no Planet B”. Meillä on kuitenkin mahdollisuus uuteen tapaan toimia ja ratkaista ongelmat: ”There is a Plan B”. Monet tavoitteista ovat aidosti synergisiä ja yhtä tavoitetta edistämällä voidaan edistää monia muitakin. Agenda 2030 luo pohjaa tulevaisuudelle. Tuon tulevaisuuden kohtaaminen edellyttää tuoretta ja poikkeuksellista näkökulmaa, sisältöä ja otetta. Agenda-Art 2030 teossarja tarjoaa tätä.