Taistelu Fennovoimaa vastaan jatkuu | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Taistelu Fennovoimaa vastaan jatkuu

Hanhikivenniemen protestileireillä kävi noin 60 osallistujaa kahden viikon aikana.

Kahden viikon aikana (8.–21.6.2015) Hanhikivenniemen protestileireillä kävi noin 60 osallistujaa. Maan ystävät ry:n ja Naiset Rauhan Puolesta -liikkeen järjestämän Parempaa virtaa -leirin lisäksi alueella oli samaan aikaan Hyökyaalto-verkoston Joukkovoima vastaan ydinvoima -leiri. Paikalla oli ihmisiä ympäri Suomea sekä useista Euroopan maista, Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta. Ohjelmaan mahtui muun muassa luentoja uusiutuvasta energiasta, Rosatomista ja Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden vaikutuksista Japanin yhteiskuntaan. Olli Tammilehto muistutti meitä alustuksessaan siitä, että vain pieni osa kaavailluista ydinvoimalahankkeista maailmalla on toteutunut ja että osa hankkeista on onnistuttu pysäyttämään juuri joukkovoiman keinoin.

Leirin loppupuolella Hanhikivenniemellä vieraili intialainen tutkija ja ydinvoiman vastustaja VT Padmanabhan, joka kertoi Rosatomin Intian Kudankulamiin toimittamasta VVER -ydinreaktorista ja sen teknisistä ongelmista. Reaktori on ollut reilun vuoden verran käynnissä, ja se on ollut teknisistä syistä pysähdyksissä 14 kertaa. Padmanabhanin mukaan ei ole myöskään tietoa siitä, onko voimala saanut Intian hallituksen ydinenergiaviranomaisen (Atomic Energy Regulatory Board) lopullista hyväksyntää voimalan käynnistämiseen.

Fennvoimalle suunniteltu reaktori on samaa VVER-sarjaa kuin Kudankulamiin rakennettu voimala, mutta uudempi ja tehokkaampi malli. Kudankulamin kokemukset eivät lisää luottamusta Rosatomiin ydinvoimalan toimittajana. STUKin 20.5.2015 antaman tiedotteen mukaan myös Fennovoimalta vaaditaan lisää osaamista ydinturvallisuuteen liittyen. Samaan aikaan Fennovoiman hankkeen turvallisuusselvitykset ovat pahasti kesken. Fennovoima aikoo jättää turvallisuusselvitykset sekä suunnitelmat käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen Stukille vasta seuraavan vuoden aikana. Turvallisuusasioihin liittyvä epävarmuus kasvattaa huolta ydinvoiman vastustajien keskuudessa.

Kahden viikon aikana osoitettiin mieltä useaan otteeseen Pyhäjoella ja Hanhikivenniemellä. Mielenosoitusten takia työkoneet olivat pysähdyksissä useita tunteja. Aitatyömaa on viivästynyt jo useilla viikoilla ja mielenosoittajat uskovat, että tähän ovat vaikuttaneet toistuneet työkoneiden blokkaukset. Hanhikivenniemellä on ollut ydinvoiman vastustajia huhtikuusta alkaen ja aiotaan pysyä puolustamassa aluetta ydinvoimalahanketta vastaan niin kauan, kuin on tarpeen. Nyt seurataaan myös jännityksellä, miten käy Fennovoiman rakentamislupahakemuksen kanssa.