Suomen Punainen Risti lähettää apua Lombokin maanjäristysalueelle Indonesiaan | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Suomen Punainen Risti lähettää apua Lombokin maanjäristysalueelle Indonesiaan

Punainen Risti myöntää katastrofirahastostaan 75 000 euroa Indonesiaan maanjäristyksen uhrien auttamiseksi. Kaksi voimakasta maanjäristystä ravistelivat Lombokin saarta 29. heinäkuuta ja 5. elokuuta, joiden jäljiltä viranomaisten mukaan ainakin 259 ihmistä on kuollut ja 270 168 ihmistä on joutunut jättämään kotinsa.

Indonesian Punainen Risti ja Punaisen Ristin kansainvälinen liitto ovat aloittaneet humanitaarisen hätäapuoperaation, jolla pyritään auttamaan 80 000 maanjäristyksen uhria seuraavan 18 kuukauden ajan Lombokin saarella, Indonesiassa.

Suomen Punainen Risti auttaa maanjäristyksen uhreja yhdessä Indonesian Punaisen Ristin kanssa. Maanjäristyksen uhreja autetaan järjestämällä hätämajoitusta sekä tarjoamalla perustarvikkeita kuten puhdasta vettä, hygieniatuotteita ja huopia. Lisäksi Suomen Punainen Risti lähettää alueelle viestintäavustustyöntekijän tukemaan operaation kansainvälistä viestintää.

Tuhojen määrän on arvioitu olevan tämän hetkisiä tietoja suuremmat, koska kaikista syrjäisimpiä alueita ei ole vielä saavutettu maanjäristyksien vahingoitettua teitä, sähkölinjoja sekä tietoliikenneyhteyksiä. Punaisen Ristin vapaaehtoisten arvion mukaan Itä- ja Pohjois-Lombokin maanjäristysalueella noin 75 % rakennuksista on vahingoittunut.

Punaisen Ristin avustustyötä voi tukea lahjoittamalla katastrofirahastoon:

• Lähettämällä tekstiviesti SPR numeroon 16499 (15 €/viesti)
  • Soittamalla numeroon 0600 12220 (20 €/puhelu + pvm)
  • Pivolla tai MobilePay:lla numeroon 1001
  • Lahjoittamalla Punaisen Ristin katastrofirahaston tilille FI52 5000 0120 4156 73, viite 5186