Suomen Pakolaisapu selvitti millaista maahanmuuttopolitiikkaa EU:n puolueryhmät ajavat

"Halusimme selvittää ryhmien kannat, sillä mikään puolue ei yksiselitteisesti aja siirtolaisten oikeuksia", sanoo Suomen Pakolaisavun toiminnanjohtaja Leena Kumpulainen.

Kannattaako mikään poliittinen ryhmä EU:ssa humanitääristä maahanmuuttoa? Minkä ryhmän mielestä EU:n alueelle tuloa tulisi helpottaa, ettei ihmisten tulisi turvautua salakuljettajiin päästäkseen hakemaan turvapaikkaa? Mitkä puolueet haluavat Eurooppaan ainoastaan työvoimaa? Entä keiden mielestä EU:n pitäisi vahtia rajojaan haukkana ja kerätä rusinat globaalista pullasta? Ovatko pakolaiset puolueille resurssi, uhka vai huolenaihe?

Suomen Pakolaisapu selvitti suomalaisten puolueiden ja niiden europarlamentin poliittisten ryhmien kantoja pakolaisuuteen ja maahanmuuttoon. Kotimaassa europarlamentaarikot esiintyvät suomalaisen puolueensa edustajina, mutta europarlamentissa työtä tehdään poliittisissa ryhmissä. Ryhmiin kuuluu erilaisia puolueita, ja samaan ryhmään saattavat kuulua sekä kotimaan hallituksen että opposition edustajat.

"Halusimme selvittää ryhmien kannat, sillä mikään puolue ei yksiselitteisesti aja siirtolaisten oikeuksia. Kannamme huolta siitä, että EU on tehnyt turvapaikan hakemisesta alueellaan lähes mahdotonta sulkemalla rajansa. Turvapaikan hakeminen on ihmisoikeus, mutta tiukentunut rajavalvonta on ajanut ihmiset ottamaan suuria riskejä ja turvautumaan salakuljettajiin Euroopan alueelle päästäkseen. Tähän on tultava muutos", sanoo Suomen Pakolaisavun toiminnanjohtaja Leena Kumpulainen.

Maahanmuuttokysymyksistä kiinnostunut äänestäjä voi tutustua puolueryhmien kantoihin Pakolaisavun verkkosivuilla. Julkaisemme yhden ryhmän kannat jokaisena arkipäivänä ajalla 13.5.—20.5. osoitteessa www.pakolaisapu.fi.

Lisätietoja: Anna-Reetta Korhonen, tiedottaja, Suomen Pakolaisapu, 0451333801, anna-reetta.korhonen@pakolaisapu.fi

Kampanjat Suomen Pakolaisapu