Suomen Lähetysseuralle Vammaiset ja kehitys -palkinto | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Suomen Lähetysseuralle Vammaiset ja kehitys -palkinto

Vammaiskumppanuus ry on myöntänyt Suomen Lähetysseuralle vuoden 2019 Vammaiset ja kehitys -palkinnon tunnustuksena vammaisten oikeuksien edistämisestä kehitysyhteistyössä. Lähetysseura on tukenut vammaisten ihmisten elämänpolkua muun muassa koulutuksen ja terveyspalveluiden kautta koko 160-vuotisen historiansa ajan.

”Uskonnoilla on suuri vaikutus siihen, miten vammaisiin ihmisiin suhtaudutaan kehitysmaissa. Lähetysseura on viime vuosina hienolla tavalla edistänyt ihmisoikeusperustaista näkemystä, jonka mukaan vammaiset ihmiset eivät ole hyväntekeväisyyden kohteita, vaan heillä on samat ihmisoikeudet ja oikeus itsenäiseen elämään kuten kaikilla muillakin”, Vammaiskumppanuuden toiminnanjohtaja Anja Malm perustelee.

Vammaistyöstä tukea 36 000 henkilölle vuodessa

Lähetysseura on kehitysyhteistyössään edistänyt vammaisten ihmisten oikeuksien toimeenpanoa ja huomioimista järjestelmällisesti. Vankka syrjimättömyyden periaate on tuottanut tulosta, ja aiempaa useampi Lähetysseuran kumppani kokee nykyään vammaisten henkilöiden oikeudet omaksi asiakseen. Viime vuonna noin 36 000 vammaista henkilöä ja heidän lähipiirissään olevaa hyötyi Lähetysseuran kehitysyhteistyöstä.

”Otamme palkinnon vastaan tunnustuksena siitä, että meidän arvopohjamme ja työmme on huomattu, mutta myös siitä, että olemme kyenneet hyödyntämään vammaisjärjestöiltä saatua opetusta käytännössä. Haavoittuvassa asemassa olevien ihmisarvon huomiointi on näkynyt Lähetysseuran toiminnassa alusta asti. Työntekijät eri puolilla maailmaa ovat tehneet vammaisiin ihmisiin liittyvän epäoikeudenmukaisuuden näkyväksi, ja tehneet työtä sen poistamiseksi monin tavoin”, sanoo palkinnon vastaanottanut Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Ruohonjuuritasolla vammaisten henkilöiden oikeuksien vahvistaminen on perustunut kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan: Lähetysseura on tukenut aikuisten ja lasten inklusiivista opetusta, erityisopettajien koulutusta ja vammaisten nuorten työllistymistä. Yhteisöjen asenteita vammaisia henkilöitä kohtaan on muutettu tiedonvälityksellä ja kampanjoilla. Vaikuttamistyö, yhteistyö valtion viranomaisten suuntaan sekä tuki YK:n vammaisten henkilöiden yleissopimuksen toimeenpanemiseksi Itä-Afrikan maissa ovat laajentaneet työn vaikutuksia.

Vammaiset ja kehitys -palkinto myönnettiin Vammaiskumppanuuden 30-vuotistilaisuudessa Näkövammaisten toiminta- ja palvelukeskus Iiriksessä torstaina 12.12.2019. Vuoden vammaiskumppanille annettava palkinto myönnettiin tänä vuonna neljättä kertaa.