Suomella on velvollisuus huolehtia paremmin parisuhdeväkivallan uhreista | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Suomella on velvollisuus huolehtia paremmin parisuhdeväkivallan uhreista

YK:n kansainvälisenä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11. järjestöt muistuttivat palveluiden kehittämisen välttämättömyydestä.

YK:n kansainvälisenä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11. järjestöt muistuttavat palveluiden kehittämisen välttämättömyydestä.

Kansallinen väkivaltaobservatorio, Nytkis ry ja Suomen Amnesty painottavat, ettei Suomessa ole riittävästi palveluita parisuhdeväkivallan uhreille. Palveluissa on myös suuria alueellisia eroja.

Palveluiden parantamiseen Suomea velvoittaa Istanbulin sopimus, joka on Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vastainen yleissopimus. Suomi on allekirjoittanut Istanbulin sopimuksen vuonna 2011 ja on nyt ryhtymässä ratifioimaan sitä. Ratifioinnista on tulossa haastava prosessi, sillä asiaa pohtineen työryhmän loppuraporttiin jätettiin kesällä useita eriäviä kantoja. Järjestöt vaativat, ettei sopimusta ratifioida ilman, että palveluiden rahoitus ja järjestäminen ratkaistaan.

”Istanbulin sopimus on Suomelle käännekohta. Nykyisillä päättäjillä on mahdollisuus pysäyttää väkivallan kierre. Jää nähtäväksi, riittääkö tähän poliittista tahtoa” sanoo asiantuntija Tiina Oikarinen Amnesty Internationalin Suomen osastosta.

Palvelut voivat pelastaa

”Suomessa joka vuosi parikymmentä naista kuolee nykyisen tai entisen miehensä murhaamana. Viime vuonna heitä oli seitsemäntoista. Olemme näillä luvuilla Länsi-Euroopan kärjessä”, huomauttaa kansallisen väkivaltaobservatorion puheenjohtaja Katariina Heikkinen.

Nykyinen palvelutaso on selvästi riittämätön: palvelut ovat satunnaisia ja niiden saatavuudessa on suuria aluekohtaisia eroja. Tänä vuonna kaksi turvakotia on lakkautettu, ja vain yhden uuden perustamisesta on päätetty.

Suomi ei täytä Euroopan neuvoston suositusta, jonka mukaan turvakotipaikkoja tulisi olla yksi 10 000 asukasta kohden. Suomessa pitäisi olla noin 500 turvakotipaikkaa, mutta niitä on vain noin 120.

Myös matalan kynnyksen palveluita on vain vähän ja satunnaisesti. Esimerkiksi tähän asti Tyttöjen talo Helsingissä on auttanut seksuaalista väkivaltaa kohdanneita tyttöjä ja nuoria naisia. Nyt toiminta saattaa päättyä, koska Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos lopettaa taloudellisen tukensa. Palvelut ovat siis vähenemässä, vaikka Istanbulin sopimus velvoittaa niiden lisäämiseen.

”Meillä on suomalaisessa kulttuurissa päähänpinttymä, että parisuhdeväkivalta on jotain mitä vain tapahtuu, sitä ei voi estää. Itse asiassa on selvää, että kattava palvelujärjestelmä on asia, joka auttaa, todella auttaa. Toinen tärkeä seikka on kunnon lainsäädäntö ja sen soveltaminen.” sanoo Nytkis ry:n pääsihteeri Johanna Pakkanen.

Lisätietoja

• Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta tehdyn Euroopan neuvoston yleissopimus  eli nk. Istanbulin sopimus eli on ensimmäinen kansainvälinen sopimus joka keskittyy tähän teemaan. Sopimus on erittäin edistyksellinen. Lisätietoa ulkoministeriön sivuilta: http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=274283&contentlan=1&culture=fi-FI
  • Istanbulin sopimuksen tavoitteita ovat: Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen ja poistaminen, uhrien suojelu sekä väkivallantekijöiden saattaminen syytteeseen.
  • Jo allekirjoittaessaan sopimuksen vuonna 2011 Suomi on sitoutunut korjaamaan palvelujärjestelmäänsä ja lainsäädäntöään.
  • Vuonna 2012 seitsemäntoista naista kuoli nykyisen tai entisen miehensä murhaamana (lähde: Henkirikosten seurantajärjestelmät/ Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos).

Valoa, ei väkivaltaa -tapahtumat

25.11. YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä

Kynttilätapahtumilla kiinnitetään huomiota vakavaan asiaan valoisalla otteella. Järjestöt jakavat yli 60 paikkakunnalla kampanjaviestillä ”Yksikin kuolema on liikaa – turvakoti voi pelastaa” varustettuja kynttilöitä ohikulkijoille ja levittävät tietoisuutta naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Luettelo tapahtumapaikkakunnista ja tarkemmista tapahtumapaikoista ja -ajoista löytyy NYTKIS ry:n Internet-sivuilta osoitteesta www.nytkis.org .

Helsingissä Narinkkatorilla on 25.11. klo 15-17 kynttilätapahtuman lisäksi esillä Silent witness –näyttely. Klo 16-17 Tanssikeskus Footlightin oppilaat esiintyvät Narinkka-torilla. Kaisaniemen metroasemalla on ollut koko marraskuun Naisten Linjan Jaa salaisuus -taidenäyttely (30.11. saakka). Lisäksi tapahtumajärjestäjät esittäytyvät Ruoholahden metroaseman vitriininäyttelyssä (28.11. saakka).

Valoa, ei väkivaltaa -tapahtumien toteuttamisesta vastaavat alueelliset NYTKIS-toimikunnat ja puolueiden naisjärjestöt. Alueellisissa tapahtumissa tehdään yhteistyötä paikkakunnasta riippuen mm. Amnestyn, Ensi- ja turvakotien liiton ja Profeministimiesten kanssa.

Lisätietoja: www.valoaeivakivaltaa.fi

Yhteydenotot

• Suomen kansallinen väkivaltaobservatorio, puheenjohtaja Katariina Heikkinen (puh,  3100 381, katariina.heikkinen@helsinki.fi)
  • Amnesty International, Suomen osasto, naisten oikeuksien asiantuntija Tiina Oikarinen (040 833 1140, tiina.oikarinen@amnesty.fi)
  • Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry, pääsihteeri Johanna Pakkanen (044 522 8897, johanna.pakkanen@nytkis.org)

Naisjärjestöt yhteistyössä - Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry on yhteiskunnallinen järjestö, johon kuuluvat eduskunnassa edustettuina olevien puolueiden naisjärjestöt sekä Naisasialiitto Unioni ry, Naisjärjestöjen keskusliitto ry ja Suomen Naistutkimuksen Seura ry.