Somalimaan uusi lastensuojelulaki on käänteentekevä askel kohti silpomisen lopettamista | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Somalimaa on hyväksynyt lastensuojelun lakipaketin, joka on merkittävä askel kohti tyttöjen sukuelinten silpomisen lopettamista. Plan International peräänkuuluttaa lisää päätöksiä ja ponnistuksia, joilla haitallinen perinne saadaan kitkettyä.

Somalimaan parlamentti hyväksyi 1. helmikuuta maan ensimmäisen lastensuojelun lakipaketin, Children’s Actin, joka kieltää kaikki lapsiin kohdistuvan väkivallan ja kaltoinkohtelun muodot. Niihin kuuluu myös sukuelinten silpominen, vaikkei Children’s Act mainitse erikseen silpomista.

Lastenoikeusjärjestö Plan International on tehnyt sinnikästä vaikuttamistyötä lakipaketin puolesta ja iloitsee päätöksestä, jonka parlamentti teki silpomisen vastaisen päivän alla. YK:n silpomisen vastaista päivää vietetään 6. helmikuuta.

“Tämä on merkittävä ja välttämätön askel tyttöjen sukuelinten silpomisen lopettamiseksi. Silpominen on äärimmäinen ilmentymä tyttöjen ja naisten syrjinnästä eikä ole koskaan turvallinen toimenpide”, Somalian ja Somalimaan Planin maajohtaja Sadia Allin sanoo.

Somalimaassa on yksi maailman korkeimmista silpomisluvuista. Arviolta 98 % tytöistä joutuu silvotuksi, tavallisesti 5–11-vuotiaana. Plan on esittänyt huolensa siitä, että koronapandemian aikana tyttöjen turvattomat silpomiset ovat lisääntyneet entisestään.

Vuonna 1991 Somaliasta itsenäiseksi julistautuneessa tasavallassa ei ollut ennen Children’s Actia asetuksia tai lakeja, jotka olisivat kieltäneet tyttöjen sukuelinten silpomisen. Siksi haitallinen perinne on voinut jatkua häiriöttä.

Children’s Act puolustaa lasten perusoikeuksia YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti ja asettaa vanhemmat, huoltajat ja valtion vastuuseen lasten hyvinvoinnin turvaamisesta.

Plan International on työskennellyt Somalimaassa vuodesta 2019. Plan on aktiivinen jäsen koalitiossa, joka on edistänyt Children’s Actia, samoin kuin kansallisessa silpomisen vastaisessa komiteassa (National FGM/C Board). Järjestö tekee laajaa yhteistyötä eri ministeriöiden ja järjestöjen kanssa silpomisen kitkemiseksi.

“Seuraavaksi täytyy hyväksyä kansallinen toimintaohjelma, joka määrittelee selkeästi, miten lopetamme tyttöjen sukuelinten silpomisen käytännössä. Meidän on moninkertaistettava ponnistuksemme, jotta voimme päästä käsiksi syvään juurtuneisiin sosiaalisiin ja kulttuurisiin normeihin, jotka pitävät yllä haitallista perinnettä”, Allin sanoo.

“Tavoitteemme on, että jokaisella tytöllä ja naisella on valta ja tieto tehdä valistuneita päätöksiä omasta kehostaan.”