Siemenpuun Elonkirjo-liite tuo etelän ääniä keskusteluun luonnon monimuotoisuudesta | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Voima-lehden välissä olevassa nelisivuisessa Rikkaan elonkirjon puolesta -liitteessä kerrotaan YK:n luonnon monimuotoisuutta koskevan yleissopimuksen neuvotteluista.

Parhaillaan ovat käynnissä YK:n luonnon monimuotoisuutta eli elonkirjoa koskevan yleissopimuksen neuvottelut tavoitteista vuosille 2021–2030. Siemenpuu-säätiön mukaan kansainvälisen yhteisön toimien tulisi tukea alkuperäiskansojen ja paikallisyhteisöjen tärkeää roolia elonkirjon suojelijoina.

Tänään ilmestyvän Voima 9/2020 -lehden välissä olevassa Siemenpuun julkaisemassa nelisivuisessa Rikkaan elonkirjon puolesta -liitteessä kerrotaan lisää YK:n elonkirjoneuvotteluista. Sen lisäksi liitteessä on artikkelit etelän alkuperäiskansojen ja paikallisyhteisöjen luonnonsuojelutoimista, järjestöjen vaatimuksista elonkirjon suojeluun sekä luonnon omista oikeuksista.

Monissa maissa päätöksentekoa luonnonvarojen hallinnasta tai luonnonsuojelusta ei haluta antaa paikallistasolle, vaikka planeetan parhaat elonkirjovarat ovat alkuperäiskansojen ja paikallisyhteisöjen asuttamilla alueilla.

Artikkeleissa kuullaankin varsin suorasanaista tekstiä etelän paikallisyhteisöjen suusta: ”Koko suojelumalli on epäonnistunut. Luonnon suojeleminen edellyttää, että meidän maanomistusoikeutemme turvataan”, kertoo ogiek-aktiivi Peter Kitelo Keniasta.

Alkuperäiskansa- ja ympäristöjärjestöjen verkosto CBD Alliance muistuttaa liitteessä, että elonkirjon suojeluun ei riitä pelkästään yksittäisten alueiden suojelu, kun elonkirjoa tuhoavaan teolliseen tuotantoon ohjataan moninkertaisesti enemmän resursseja. Siksi YK:n tulisi kunnianhimoisemmin ja sitovammin ohjata maailman maita kohti laajempaa, yhteiskunnallista muutosta.

Artikkeleiden kirjoittajina ovat vapaat toimittajat Esa Salminen, Katri Simonen ja Johanna Sarjas sekä tutkija Tikli Loivaranta. Ulkoasun on suunnitellut Emmi Jormalainen. Liite ilmestyy myöhemmin marraskuussa myös Luonnonsuojelija 4/2020 -lehden välissä, hieman lyhennettynä.

Voit ladata elonkirjoliitteen pdf-muodossa (0,5 mt) tästä linkistä.