Selvitys: Puolueilla parannettavaa vammaisten ihmisten osallisuuden vahvistamisessa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Kaikilla eduskuntapuolueilla on kiinnostusta edistää vammaisten ihmisten mahdollisuutta osallistua puoluetoimintaan, mutta käytännössä toiminnan saavutettavuudessa ja esteettömyydessä on paljon puutteita.

Vammaiset ihmiset ovat yksi Suomen syrjityimmistä ihmisryhmistä, ja he kohtaavat arjessaan monenlaista syrjintää sekä syrjiviä käytänteitä ylläpitäviä rakenteita. Demo Finland on teettänyt selvityksen vammaisten ihmisten osallisuudesta suomalaisten eduskuntapuolueiden toiminnassa. Selvityksen on laatinut Kalevi Sorsa -säätiön tutkijaryhmä vuoden 2021 aikana.

Selvityksen mukaan puolueet eivät ole poikkeus muusta yhteiskunnasta, vaan vammaiset ihmiset kohtaavat esteitä myös puoluetoimintaan osallistumisessa. Vammattomat puoluetoimijat eivät useinkaan havaitse, että toiminta syrjii vammaisia. Vammaisten ihmisten toimijuudesta suomalaisissa puolueissa on toisaalta myös hyvin vähän tietoa. Demo Finlandin selvitys kartoittaa sekä puolueiden näkemyksiä että vammaisten puoluejäsenten kokemuksia osallistumisesta.

Selvitys tuo esiin, että puolueilla on vakavia puutteita toiminnan saavutettavuudessa ja esteettömyydessä. Esimerkiksi tilaisuuksia järjestetään esteellisissä tiloissa, retkien ja vierailujen järjestämisessä ei aina huomioida esteettömyyttä ja verkkosivut eivät ole saavutettavia. Vammaisia ihmisiä ei myöskään juuri näy puolueiden visuaalisessa viestinnässä. Selvityksessä kävi kuitenkin ilmi, että puolueet tunnistavat puutteet toiminnassaan ja pitävät vammaisten ihmisten osallistumista toivottavana. Selvitys antaakin puolueille konkreettisia suosituksia, joiden avulla puolueet voivat purkaa vammaisten ihmisten osallistumisen esteitä toiminnassaan ja näin edistää vammaisten ihmisten poliittisten oikeuksien toteutumista.

– Demokraattisessa yhteiskunnassa puolueet ovat merkittävä portinvartija poliittiselle osallistumiselle. Siksi on tärkeää, että puolueet sitoutuvat yhdenvertaisuuden toteutumiseen myös puoluetoiminnassa, sanoo Demo Finlandin vt. toiminnanjohtaja Gary Klaukka.

Nyt tehty selvitys toimii alkukartoituksena tilannekuvan saamiseksi vammaisten osallisuudesta suomalaisissa puolueissa. Demo Finland aloittaa keväällä 2022 yhteistyön puolueiden kanssa vammaisten osallisuuden edistämiseksi. Demo Finland on toiminut vammaisten ihmisten poliittisen osallistumisen vahvistamiseksi Keniassa ja Sambiassa vuodesta 2021 alkaen. Esimerkiksi Keniassa lukuisat puolueet ovat yhteistyön aikana ottaneet konkreettisia askeleita vammaisten osallistumisen edistämiseksi, esimerkiksi perustamalla vammaisjärjestöjä ja tarkastelemalla ohjelmiaan ja käytäntöjään vammaisnäkökulmasta.

Lataa selvitys tästä linkistä (avautuu uuteen välilehteen).
Pelkkä tekstiversio on ladattavissa tästä linkistä (avautuu uuteen välilehteen).

Selvitys on tilattavissa painettuna Demo Finlandin toimistolta maksutta. Tilaukset osoitteesta info@demofinland.org.