Sata vuotta nuoruutta ja Myrsky tuovat nuoret ja ikäihmiset esiin | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Sata vuotta nuoruutta ja Myrsky tuovat nuoret ja ikäihmiset esiin

Lasten ja nuorten säätiö jakoi 145 000 euroa taideprojekteille.

Lasten ja nuorten säätiö jakoi tänä keväänä tukea yhteensä 145 000 euroa nuorten sekä nuorten ja ikäihmisten yhteisille taideprojekteille. Yhdelletoista projektille myönnettiin Sata vuotta nuoruutta -teemarahoitusta ja seitsemäntoista projektia valittiin mukaan valtakunnalliseen Myrsky-hankkeeseen. Projekteista neljä toteutetaan ruotsinkielisinä. Mukana ovat kaikki taiteenalat teatterista ja sirkuksesta kuvataiteisiin ja elokuvaan. Projektit sijaitsevat eri puolella Suomea Helsingistä Kemijärvelle, ja niissä on mukana lähes kahdeksansataa osallistujaa kahdellakymmenelläyhdellä eri paikkakunnalla.

Tuesta 70 000 euroa kohdistuu Sata vuotta nuoruutta -teemarahoituksen kautta toimintaan, jossa nuoret ja ikäihmiset tekevät taideprojekteja yhdessä. Sata vuotta nuoruutta on osa Suomi 100 -juhlavuoden toimintaa, ja projekteissa tuotetut esitykset ja näyttelyt näkyvät juhlavuoden aikana joka puolella Suomea. Vanhukset ja nuoret ovat toiminnassa mukana tasavertaisina tekijöinä.

"Sata vuotta nuoruutta yhdistää sukupolvia yhteisen tekemisen äärelle erilaisten taiteen muotojen keinoin. Mukaan valituissa projekteissa saadaan hienosti yhdistettyä ikäihmisten kokemustietoa ja nuorten tuoreita ideoita. Niistä syntyvät tuotokset tulevat juhlistamaan Suomen satavuotista taivalta pitkin vuotta 2017. Taidetta tullaan näkemään niin elokuvina, tanssiteoksina kuin näyttelyinäkin sekä maaseudulla että isommissa kaupungeissa", sanoo Lasten ja nuorten säätiön kotimaan toiminnan päällikkö Riikka Åstrand.

Myrsky-projektit saavat yhteensä 75 000 euroa. Luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla on mahdollista pureutua nuoren elämän kipeisiin kysymyksiin, ilmaista tunteita ja vahvistaa elämäntaitoja. Projektit tavoittavat erityisesti vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria.

"On tärkeää tarjota osallistujille paikka, joka ei liity kuluttamiseen tai suorittamiseen, vaan yhdessä jakamiseen. Nykyään asiat ovat usein projektiluontoisia, siksi jatkuvuus on merkittävää. Taiteen tekemisen kautta nuoret ovat luoneet yhteisön, johon voi tulla myös huonompina päivinä", kertoo kuvataiteilija Saara Piispa, joka ohjaa Myrskyltä nyt jatkorahoitusta saanutta Taideryhmä Tuisketta yhdessä Nelli Nion kanssa.

Myös toimintaan osallistuva nuori kertoo, että toiminnan kautta sosiaalinen verkosto on laajentunut: "Ei jää vaan omaan huoneeseen erakoitumaan."

Huhtikuussa 2016 päättyneessä haussa Lasten ja nuorten säätiö sai 126 hakemusta, joissa haettiin tukea yhteensä 1,4 miljoonan euron verran. Sata vuotta nuoruutta -teemahaku järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Myrsky-tukea on saanut vuosien 2011–2016 aikana 146 projektia, joihin on osallistunut 5500 nuorta ja satoja taiteilijoita. Säätiö on jakanut Myrsky-tukia nyt yhteensä yli 1,3 miljoonaa euroa, mikä on noin 14 % haetusta summasta. Myönnettävän tuen määrä on riippuvainen säätiön saamista lahjoituksista.