SASKin kevään teemakoulutus: siirtotyöntekijöiden asema | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

SASKin kevään teemakoulutus: siirtotyöntekijöiden asema

SASKin suosittujen lähettiläskoulutusten rinnalle tulee tänä keväänä myös syventävä teemakoulutus. Helsingissä 18.–19. toukokuuta järjestettävän viikonloppukurssin aiheena on siirtotyö, erityisesti nepalilaisten siirtotyöntekijöiden tilanne Qatarissa.

SASKin ensimmäiseen, tulevana keväänä järjestettävään  teemakoulutukseen voivat hakea kaikki SASKin jäsenjärjestöjen jäsenet riippumatta siitä, onko lähettiläskoulutus suoritettu.

Viikonloppukurssi järjestetään Helsingissä Hotel Haaga Central Parkissa 18.–19.5. Haku avautuu myöhemmin keväällä.

Koulutus tarjoaa SASKin toiminnasta kiinnostuneille mahdollisuuden paneutua yhteen merkittävään työelämän ihmisoikeuskysymykseen syvemmin.

SASKin työ tukee myös Qatarin stadionien rakentajia

SASKin Nepalista muualle töihin lähtevien siirtotyöntekijöiden tilanteeseen keskittyvän hankkeen puitteissa tarjotaan palveluja sekä lähteville että niille, jotka palaavat takaisin kotimaahan.

Köyhästä Nepalista moni lähtee vaihtoehtojen puutteessa maailmalle tienaamaan. Useimmiten kohteena on Lähi-itä, jossa etenkään ulkomaalaisten työntekijöiden oikeudet ovat olemattomat, mikä aiheuttaa esimerkiksi pakkotyötä.

Rakennus- ja puualan työntekijöiden kansainvälinen kattojärjestö BWI pystyy vaikeuksista huolimatta toimimaan Qatarissa, ja siirtotyöntekijät käyttävät sen tarjoamaa kuumaa linjaa ongelmatilanteissa. Liittojen neuvottelema ja Nepalin hallituksen toteuttama ammattitaidon kehittämis- ja sertifiointihanke jatkuu, jotta kotiin palanneet työntekijät  työllistyisivät.

Viime vuoden alkuun mennessä SASKin tukemassa hankkeessa noin 5 000 ihmistä Nepalissa ja Intiassa oli osallistunut koulutuksiin ja lähtöinfoihin. Näitä jatketaan, kunnes jalkapallon MM-kisojen rakennustyöt Qatarissa ovat valmiit ja työntekijöistä ainakin suurin osa palaa kotiin.

Lue lisää SASKin siirtotyöhankkeesta Nepalissa.

Lue myös työn tuloksista kertova uutinen sekä Työmaana maailma -lehden juttu aiheesta.

Seuraa SASKin sivuja kevään aikana ja hae mukaan!