SASK tukee taistelua ebolaa vastaan | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

SASK tukee taistelua ebolaa vastaan

Länsi-Afrikan terveydenhoitajia koulutetaan hoitamaan ebolaan sairastuneita SASKin, Tehyn ja JHL:n tuella. Suomalaisten järjestöjen tukemaa koulutusta muutettiin Sierra Leonessa, Liberiassa ja Ghanassa kohdistumaan juuri ebolan vastaiseen työhön. Todennäköisesti myös Burkina Fasossa ja Nigeriassa koulutuksen painopistettä pyritään muuttamaan.

Hoitajia ja lääkäreitä on kuollut jo toistasataa pelkästään siksi, että saatavilla ei ole tarvittavia suojavälineitä eikä tarpeeksi tietoa, kertoo SASKin Afrikan hankkeista vastaava ohjelmasuunnittelija Tarja Valtonen.

"Esimerkiksi Liberiassa hoitajat saavat käyttöönsä vain kahdet suojakäsineet päivässä. Muutamat käsineet lisää, hengityssuojat ja muut työsuojeluvälineet pelastaisivat helposti monen ihmisen hengen.""

Kuolleiden perheitä avustetaan

Hankkeesta vastaa julkisen alan liittojen kansainvälinen kattojärjestö PSI, joka ydintyönsä lisäksi kerää lahjoituksia tukemaan paikallisten ammattiliittojen työtä ebolan pysäyttämiseksi sekä avustaa perheitä, joiden jäsen on kuollut tautiin.

"Ihmisten hätä on suuri, jos iso perhe menettää vaikkapa ainoan elättäjän", Valtonen kuvaa.

Ebola leviää tällä hetkellä huimaa vauhtia Länsi-Afrikassa. Siihen on kuollut jo yli 1400 ihmistä maaliskuun jälkeen. Ulkopuolinen apu on kriisitilanteessa tärkeää.

"Paikalliset liitot ja muut kansalaistoimijat kampanjoivat kuitenkin sen puolesta, että vastuun julkisista terveyspalveluista ottaisivat ne, joille se oikeasti kuuluu eli valtion ja kuntien viranomaiset", Valtonen korostaa.

SASKin, Tehyn ja JHL:n projektissa on mukana useiden Länsi-Afrikan maiden ammattiliittojen verkosto WAHSUN. Tavoitteena on parantaa terveysalan työntekijöiden työoloja, erityisesti työsuojelua. Lisäksi maihin pyritään saamaan kattavat julkiset terveydenhuoltopalvelut.