Sambialaisessa nuorisoneuvostossa itsekkyys katoaa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Sambialaisessa nuorisoneuvostossa itsekkyys katoaa

Taksvärkissä tuetaan nuorten toimintaa syrjintää vastaan. Nuoret Sambiassa puuttuvat yhteisöjensä epäkohtiin. ”Kaikenlainen itsekkyys ja ylpeily loppuvat nuorten toimiessa yhdessä samojen tavoitteiden eteen.”

Sambialaiset nuoret ovat järjestäytyneet toimimaan nuorten oikeuksien toteutumisen puolesta. Nuoria eri asuinalueilta yhteen kokoavat Barefeet nuorisoneuvostot toimivat pääkaupunki Lusakan lisäksi Kaomassa ja Livingstonessa.

Lukuvuonna 2018–2019 Taksvärkki-keräyksessä tuetaan sambialaisten nuorisoneuvostojen työtä syrjintää vastaan. Monivuotisen kehitysyhteistyöhankkeen toteuttaa paikan päällä Taksvärkki ry:n sambialainen kumppanijärjestö Barefeet Theatre.

Barefeetin projektikoordinaattori ja nuorisotyön asiantuntija Mwenya Katongo on työskennellyt nuorisoneuvostojen nuorten kanssa useamman vuoden ajan.

”On ollut hienoa nähdä muutos nuorten käytöksessä ja heidän olemuksessaan. Jotkut nuorista olivat ennen hiljaisia. Nyt he ovat päässeet ulos kuorestaan. Lopulta minut yllätti ehkä se, kuinka kaikki osaavat kaikkea. Nuoret osaavat tanssia ja pitää puheita. Heillä on taitoja, joista kukaan ei aiemmin tiennyt.”

Sambiassa köyhempien perheiden tytöt, pakolaisperheisiin syntyneet, kadulla elävät tai vammaiset nuoret eivät saa tarvitsemaansa koulutusta ja terveydenhoitoa. Barefeet nuorisoneuvostojen jäsenet tarjoavat nuorille vertaistukea, levittävät yhteisöissään tietoa katuteatterin avulla, puolustavat heikossa asemassa olevien oikeuksia ja inspiroivat muita nuoria toimimaan syrjintää vastaan.

Kun nuorisoneuvosto järjestää esityksiä julkisella paikalla, kutsutaan kaikki yhteisön johtajat katsomaan. Yhdessä myös kirjoitetaan kirjeitä päättäjille nuoria koskevista teemoista. Nuorisoneuvostojen koordinaattorina Katongo sanoo olevansa varma, että voi aina luottaa nuoriin ja siihen, että he hoitavat asiat hienosti.

”Yritämme yhdessä tehdä toiminnasta hauskaa ja mielekästä. Sanon myös aina, että mielipiteesi eivät ole vääriä, tärkeintä on uskaltaa jakaa ne ja keskustella.”

Taksvärkin Ole rohkea -kampanja esittelee sambialaisten nuorten ajatuksia yhdenvertaisuudesta ja syrjinnän lopettamisesta. Oppilaitokset ja luokat voivat osallistua perinteiseen Taksvärkki-keräykseen milloin tahansa lukuvuoden aikana.