Rauhanaseman joukkorahoitus kerää tukijoita ennätysvauhtia | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Rauhanaseman joukkorahoitus kerää tukijoita ennätysvauhtia

Rauhantyön toimintakeskus Rauhanasema on kerännyt lyhyessä ajassa poikkeuksellisen suuren joukkorahoituksen. Ensimmäisen viikon aikana remonttikuluihin rahoitusta keräävä Pelastetaan Rauhanasema -kampanja keräsi täyteen 10 000 euroa. Maanantaina 10.10. aloitetun kampanjan rahoittajiksi on ryhtynyt tähän mennessä noin 150 ihmistä.

"Joukkorahoitusta kokeillaan nyt ensimmäistä kertaa suomalaisessa rauhanliikkeessä. Tiesimme, että Rauhanasemalla on paljon ystäviä, mutta aivan näin suurta suosiota emme uskaltaneet toivoa", Rauhanliiton tiedottaja Tuuli Vuori iloitsee. Yhteensä viisi ja puoli viikkoa kestävän joukkorahoituskampanjan tavoitteeksi oli alunperin asetettu eilen täyteen tulleet 10 000 euroa.

"Talolla on aivan poikkeuksellinen joukko tukijoita, jotka auttavat kun remontti on paikallaan, tai vaikka ottavat ja siirtävät koko rakennuksen jos tarve vaatii", Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius toteaa Rauhanasemasta, ja jatkaa: "Onnistunut joukkorahoitus todella tulee tarpeeseen. Vanhan talon sali kaipaa muun muassa lattiaremonttia, ja vuoden alussa sattunut vesivahinko vaati oman veronsa. Toisaalta rauhanjärjestöjen valtionapujen leikkausten vuoksi Rauhanasemalla ollaan todella tiukilla."

Rauhanasema on Itä-Pasilassa, Helsingissä sijaitseva 100-vuotias asemarakennus ja vireä kansalaistoiminnan keskus. Talo rakennettiin alunperin Karjalaan Vammeljoen rautatieasemaksi, josta se siirrettiin 1920-luvulla Pasilan asemaksi. Suomen Rauhanliitto osti rakennuksen 1984 ja siirsi sen kokonaisena nykyiselle paikalleen Pasilan Veturitorille. Talo kunnostettiin talkoovoimin nykyiseen käyttöönsä Rauhanasemaksi. Remontissa riitti draamaa: lähes valmis Rauhanasema kärsi pahoja vahinkoja tulipalossa. Sinnikkäät vapaaehtoiset eivät kuitenkaan luovuttaneet, ja talo avattiin käyttöönsä uudelleenrakennuksen päätteeksi vuonna 1986.

Nykyisin Rauhanliiton edelleen omistama Rauhanasema tarjoaa puitteet usean rauhanjärjestön toiminnalle. Sen katon alla toteutetaan rauhantyötä ruohonjuuritasolta ja koululuokista parlamenttiin. Lisäksi talo on kaikille avoin juhla- ja kokoustila, jossa on juhlittu lukemattomia häitä, syntymäpäiväsankareita ja uusia tohtoreita – ja kaikkea muuta, mitä elämässä on juhlittavaa.