Punaisen Ristin virtuaalinen ilmastokokous kannustaa toimintaan | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Punaisen Ristin virtuaalinen ilmastokokous kannustaa toimintaan

Kansainvälinen Punainen Risti järjestää 9.–10.9. historiansa suurimman ja ensimmäisen täysin virtuaalisen ilmastokokouksen.

Kaikille avoin Climate:Red-kokous pyrkii viemään Punaisen Ristin ilmastotavoitteet toimintaan ja löytämään ratkaisuja ilmastokriisin humanitaaristen vaikutusten vähentämiseksi.

Punaisen Ristin 192 kansallista yhdistystä, 165 000 paikallisosastoa ja 14 miljoonaa vapaaehtoista tekevät päivittäin ruohonjuuritason työtä, jotta yhteisöt pystyisivät varautumaan ilmastonmuutokseen, voisivat vähentää siihen liittyviä riskejä ja toipuisivat nopeammin ilmastoon ja säähän liittyvistä kriiseistä ja katastrofeista.

”Juuri nyt maailman huomio on kiinnittynyt koronapandemiaan, mutta ilmastonmuutos ei ole pysähtynyt. Ilmastonmuutos on aikamme suurin globaali haaste ja mitä suurimmassa määrin humanitaarinen kriisi. Kriisien kerrannaisvaikutukset voivat olla kohtalokkaita. Esimerkiksi pandemia ja ilmastonmuutos vaikuttavat molemmat haavoittuvimpien ihmisten ruokaturvaan” , toteaa Punaisen Ristin katastrofiriskien hallinnan suunnittelija Toni Jokinen.

Maailman suurimpana humanitaarisena toimijana Punainen Risti haluaa olla vahvasti mukana vastaamassa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja vaikuttamassa siihen, että ilmastopolitiikka huomioi haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset. Punainen Risti pyrkii myös hillitsemään ilmastonmuutosta omalta osaltaan pienentämällä toimintansa ilmastovaikutuksia.

Aikavyöhykkeet huomioiva Climate:Red-kokous kestää yhteensä 30 tuntia. Joukkoistamisen avulla rakennettu ohjelma sisältää yli 200 tilaisuutta ja puhujaa eri puolilta maailmaa. Keskeiset puheenvuorot ovat saatavilla englanniksi, ranskaksi, arabiaksi ja espanjaksi.

Suomea edustaa kokouksen puhujakaartissa ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen, joka osallistuu torstaina 10.9. klo 18.30 Suomen aikaa alkavaan Creating the Future We Choose -päättäjäispaneeliin yhdessä Alankomaiden prinsessa Margrietin, Debra Robertsin (IPCC-ilmastopaneeli), nuoren ilmastoaktivistin Sofia Hernandezin (Fridays for Future) ja kenialaisen nuorisovapaaehtoisen kanssa.

Suomen Punainen Risti tukee kokouksen järjestämistä 20 000 eurolla.